Direktlänk till inlägg 30 juli 2019

Sommar på gården

Av Cindi Groop - 30 juli 2019 07:42

Så vad har hänt på gården i sommar?

Jag behöver titta igenom mitt fotoalbum för att minnas allt. 

Vårbruket kunde genomföras i perfekt väder. Det var uppehåll och varmt och det fanns lämplig mängd fukt i jorden så grödorna kom igång riktigt bra. Det kändes så skönt att se allt det gröna med fjolårets torka i färskt minne. Efter sådden kom det regn och både spannmål och gräs satte fart.

Grässkörden kunde inledas tidigt och vi fick en stor skörd med bra kvalitet och första skörden var klar innan midsommar.


Vissa åkerbeten skördades också för djuren hann inte beta av i samma takt som det växte. Bättre att skörda och utfodra balar än att låta djuren trampa ner gammalt gräs.

Vis av tidigare års misstag så satte vi i år två lugna trygga äldre kossor på betet med de höstfödda kvigorna och de dräktiga kvigorna. På filmen syns tydligt hur Darling och Polka sköter sig precis som de ska. De står lungt och fungerar som bromspedal bland de uppspelta kvigorna.

Även om äldre kossor också tycker att det är kul på bete.

 

På försommaren så är det ju inte bara att öppna dörren och släppa ut djuren  på bete.

Så här såg det ut på Ledören då jag kontrollerade stängslet inför betessläpp.

 

Stormen Alfrida på nyårsdagen hade ställt till det och det blev lite extra arbete innan stängslet var i skick igen.

Även om vi är tacksamma för rovdjursstängslen som vi fått, så innebär de ju nog ganska mycket extra arbete för oss att hålla dem strömförande. Nedersta tråden måste vara så låg satt att vargen inte kan krypa under eltråden. Men det innebär ju i sin tur att vi måste hålla efter gräset så inte strömmen i hela stängslet leds bort. De hade gärna kunnat erbjuda en stängselskötare också. Vår arbetskapacitet vill inte riktigt räcka till. I år hade vi ju Sanne som har gått ann ock röjt under stängsel, själva hade vi inte hunnit med. Dessutom så växer ju gräset bäst just under trådarna, där ingen betar   


Nå alla kom ut på bete i allafall så småningom. 

Under juni månad njöt vi så av att titta på växtligheten. Tänk om vi kunde få ett riktigt bra skördeår för en gångs skull. Det började ju så bra. Spannmålen såg så bra ut, så vi började planera för att spara all spannmål och ärtblandningar för tröskning. Om vallen fortsätter producera lika bra som till första skörden så kommer grovfodret att räcka till.

Men, varför kommer det alltid ett men?

Efter första skörden har det varit dåligt med regn. Riktigt dåligt faktiskt. Och nu börjar vallgräset, spannmålen och inte minst betena att torka bort. Värmeböljan i förra veckan förvärrade läget. Och 10-dygnsprognosen visar 0mm.

Suck.

Så nu blir det att slå av spannmålen till grovfoder. På vissa åkrar börjar det bli akut. I ett visst läge så stannar inte bara växterna av utan utvecklingen börjar gå bakåt. Växterna torkar bort helt enkelt och deras värde som foder blir mycket sämre. Vissa delar av åkrarna börjar se bruna ut nu, så nu måste det slå av och plastas in medan det överhuvudtaget duger som dikomat. Ett regn nu skulle inte längre göra någon nytta för spannmålen. Det är för sent. Gräset däremot hinner ännu växa till sig ifall vi skulle få en ordentlig rotblöta. Om.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards