Direktlänk till inlägg 3 februari 2020

Redan februari

Av Cindi Groop - 3 februari 2020 15:33

Dagarna de bara springer fram. Kalendern fylls upp av allt möjligt. Livsdjurshandeln börjar komma igång och flera intresserade har hört av sig. Många hör av sig om kvigor, men ingen har bokat än. Det är så svårt att planera betesperioden då man inte riktigt vet hur många djur man har, men det är ju ingen brådska än. Men planering är ju bra att göra den här tiden på året så det inte blir så många sista minuten beslut då den brådaste tiden infaller. 


Liam är hemma idag, så jag är inte så herrans effektiv. Dock har jag hunnit skriva ner två motioner till ÖSP´s vårmöte. De var ju rätt så formulerade i huvudet redan, så det gick att få ner dem till pappers fast legobitar flög runt huvudet.

Den ena handlade om får och den andra om ekologisk nötköttsproduktion. Jag skickade dem vidare till ordföranden och så tar vi förhoppningsvis upp den på styrelsemötet och så får vi se om de duger att skickas till beredning inför vårmötet.


Igår hade vi annars vallhundsträning här. Solen sken och det var alldeles lugnt och vi kunde träna på gröna åkrar i februari. Otroligt skönt. Lite halt var det för tackorna att gå längs vägen ner till åkern, men de lärde sig snabbt att gå som ett pärlband längs väggrenen för att inte halka på isen. De är inte så dumma.


Ja, importen går framåt. Jag har bokat tjuren Chicago FS av Katslösa samt Ariane av Katslösa och Fifi av Åbuen. 

Jag kommer att presentera dem närmare då de kommit fram till Norrnäs.

Men det här är Chicago:

 

Jag har fått fårhuset godkänt av ansvarig veterinär som karantänsplats och så har jag registrerat mig som importör. Så nu är det verkligen på gång. 


Jag hade sett ut en annan kviga åt mig än dessa först, men det visade sig att de valt ut den att visas på Elmia i höst och redan börjat träna den, så den ville de inte sälja. Ska bli kul att se hur den klarar sig på utställningen i höst. Kanske vi åker ner och tittar. 

Lite nöjd är jag ju dock att jag valde ut den kviga som även uppfödaren tyckte var bäst. Det ger mig lite självförtroende att jag kanske vet lite vad jag gör. 

Det som är lite skoj är ju att bland de många kvigorna som vi tittade på, så fastnade jag för den. Jag kan liksom inte förklara känslan då mitt psyke bestämmer sig för ett djur. Så jag tjatade ganska länge tills jag då fick ett definitivt nej. Lite bittert, men jag förstod ju varför då jag fick förklaringen.


Liam och jag har också varit och dragit lite ris till påskbrasan vid Humlegården idag. Några pinnar varje dag blir till sist en stor brasa. Liam och Yezz grävde dock i en stor vattenpöl så de var ju båda våta och leriga från topp till tå. Suck, men huvudsaken att man har roligt.

Nu ska jag försöka få in ungen innan det blir mörkt. Han gick en stund för att leka med grannen.

Vargen fångades på viltkamera 15km härifrån igår, så vill inte ha barnen ute i skymningen.


Idag blir det rester till middag, lite potatisgratäng blandat med en nötkalops och lite grillad älg. Hoppas det blir en bra kombo.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards