Direktlänk till inlägg 11 november 2020

Jo, semestern

Av Cindi Groop - 11 november 2020 14:09

Det har varit varierande dagar på sistone med allt möjligt program. Dagarna har varit fulltecknade. 

Semestern blev dock inte så arbetsam som planerat. Jag skippade semineringskursen.

Av flera orsaker, men jag var nog nästan på väg. Kursen var onsdag och torsdag och jag var trött efter resan efter baggen. Men jag steg upp kvart före 5 på onsdag morgon, duschade, åt frukost och klädde på mig, ryggsäcken packad. Men då klockan slog 6 och jag borde starta så beslöt jag att jag inte åker i alla fall. Jag läste igenom läseordningen och kunde konstatera att det mesta har jag ju redan lärt mig, det jag behöver träna mer på är de praktiska övningarna med kor, och det har jag ju här hemma. Visst, man lär sig alltid något nytt på kurs, inte minst skulle jag få öva min finska, men det var ett himla pusslande med vem som skulle ha Liam när och dessutom så hade coronafallen ökat dramatiskt på vårt område just den veckan, så jag funderade att om jag skulle dra hem smittan så skulle kursen absolut inte vara värt problemen det hade inneburit.

Men nu borde jag ta itu med de praktiska övningarna och genomföra tentamen, så att jag får börja på att semininera på riktigt. December är ju tiden för semineringar om vi vill ha höstkalvningar och jag tänkte att jag seminerar allt själv nu i december. Det som lyckas så lyckas och de som inte blir dräktiga så får en ny chans i vår. Då får jag ju ett eget vitsord på om jag kan seminera eller inte. Ingen egen tjur får chansen, utan jag ska sköta allt själv.

Men det får jag alltså inte göra då innan jag tagit examen. Så, dags att planera hur vi får det genomfört. Jag behöver: Minst en brunstig ko, en seminör att bedöma utförandet, en assistent som dokumenterar mitt arbete med kamera.

Och så behöver jag beställa lite semindoser och kväve till byttan som jag kan öva med då. Jag har lite drygt 10 kvigor som kan semineras i december. Det får vara ett passligt projekt, och några kor. 

Semindoserna får vara billiga och bra  För jag utgår ifrån att jag kommer att misslyckas en del. Till detta projekt använder jag ju inga dyra internationella tjurar, men det finns ett bra basutbud till hands i lager. Nästa kväveleverans kommer vecka 48. Tusan vad snabbt tiden går, börjar bli bråttom.


Och täckdikesgubbarna har ännu inte synts till. Vi väntar som vanligt.

Men jobb finns förstås i alla fall. 

Stormen har ställt till med en hel del skada och Krister försöker hugga undan då han hinner. Jag och Linn har börjat röja sly i en ungskog. Svettigt, men roligt.

Så har vi lite sjuka djur. En 7 månaders kviga har blivit överkörd av tåget, verkar det som. Vet inte vad som hänt, men hon är väldigt sjuk i framdelen, bakom bogbladen, smärtstillande och vila i sjukbox. Hon har varit i vägen för någon säkert.

En ko är jättesjuk i ena bakfoten, smärtstillande och antibiotika. Jag vet inte vad som händer riktigt i höst. Mycket sådan här onödigt strul. Men medicinen biter säkert, så alla snart är i skick.


Lite semesterbilder ska ni få. Efter det myckna regnet så fanns det mycket vatten i forsen vid Sågkvännsback. Så dit for vi på en liten utflykt en eftermiddag. Fast jag var nog lite orolig att Liam skulle trilla i. 

Men det gick bra.

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards