Alla inlägg den 22 oktober 2012

Av Cindi Groop - 22 oktober 2012 11:25

Denna helg var jag alltså mycket inblandad i en kurs för bönder som använder vallhundar i arbete. Min del gick i det stora hela ut på att ordna med lämplig fårgård att träna på, valla in fåren, ordna med frukost, lunch och eftermiddagskaffe både lördag och söndag till alla kursdeltagare, agera som kassör samt ordna med mat och husrum för kursdragaren som kom uppkörande till Österbotten ända från Ekenäs. Deltagarna kom från en ca 250km radie från Närpes, och en stor del var finskspråkiga. Tränaren är fullständigt tvåspråkig, och jag pratar det jag kan. Ibland går det bättre och ibland går det sämre    


Gården vi fick träna på har ett jättefint, nybyggt fårhus.

 

De har själva ännu ingen egen arbetande hund, men deras ungtackor är i alla fall ordentligt invallade efter denna helg.

Kursdeltagarna var väldigt nöjda med arrangemangen och de duktiga fåren. Så då får jag vara nöjd också. Det är alltid lite nervöst då man ställer till med kurs för andra, eftersom de betalar och sätter ner mycket tid på att köra hit och vara hela dagen på kurs, så är det ju harmligt om kursen inte motsvarar förväntningarna.


 

Fastän meterologen hade utlovat regn hela helgen, så fick vi njuta av en underbart vacker helg i strålande solsken. Det är ju så mycket roligare att stå ute på en åker hela dagen om vädret är vackert.

 

Det här är några unga kursdeltagare på lördagen.

 

Här tränar Fia´s dräng, kelpien Dixie att lyssna på föraren fast fåren kanske skulle vara mycket mera intressanta.

Dixie är faktiskt importerad ända från Australien och en mycket trevlig vallare.

Fåren är här instängda i en mindre fålla, för att hundföraren inte ska behöva vara rädd att fåren rusar iväg, utan föraren kan hålla sig lugn och helt fokuserad på hunden. Då man börjar på med vallning är det ofta mycket att hålla reda på; var står föraren själv, vart springer fåren och vad tusan sysslar hunden med???? Om fåren står tryggt och stilla så har man själv bättre tid att tänka och ta in det tränaren försöker lära ut.

 

Vi hade byggt upp en mindre träningsfålla, där det är enklare att träna med ovana hundar, men vi hade också möjlighet att ta ut dem i en stor hagen för att träna andra saker också.

Jag är mycket nöjd med helgen och jag hoppas verkligen att alla andra som varit med på sätt eller annat är det också.


Förstås, då jag for iväg med lunchen på söndag morgon, så började kvigan Veronica kalva. Hon är dotter till vår prisbelönta ko Victoria och seminerad med Olvert av Esered. Det var lite stressande att veta att kursdeltagarnas står och väntar på mat och jag egentligen borde gå ut och övervaka kalvningen. Men kvigors kalvning brukar dra ut lite på tiden, så jag tänkte att jag snabbt kör det 10 kilometrarna iväg med lunchen och sedan snabbt hem igen och tar emot kalven, för säkerhets skull ropade jag åt husse att gå och se efter henne i 15min medan jag är borta. Väl framme så ringer han och berättar att vi fått en liten kalv, allt har gått bra. Pust, tack och lov.


Min egen hund hann jag knappt ta ut på pisspaus denna helg. Jodå, hon var ju med både morgon och kväll, men det kan nog hända att hon funderade över när det nu månne skulle vara hennes tur att valla, alltså massa vallhundar och massa får och hon får bara titta på?????? Stackars Wilma, nästa gång är det hennes tur. Nu får vi hålla tillgodo på de egna baggarna så länge de ännu finns kvar.


Nu måste jag ut och ta hand om djuren igen, husse plogar allt han hinner nu före snön kommer och jag ska ju på möte ikväll igen. Ja, egentligen borde jag gå på två möten ikväll. Västra Närpes lokalavdelning till Österbottens svenska producentförbund har styrelsemöte ikväll, men så sitter jag ju med i arbetsgruppen som förhandlar för markägarna med det stora stygga vindkraftsbolaget också och vi har kallat till möte för alla markägare ikväll, så det måste jag ju nog prioritera denna gång. Det ska bli intressant att se hur markägarna tar emot vindkraftsbolagets skambud.

Jag hade tänkt att skriva en motion till Ösp också, men vi får se om jag hinner. Den är i stora drag klar i hjärnkontoret, men den borde ju komma fram på papper också.


Barnen har ju haft höstlov denna vecka, men de har tackochlov kunnat sysselsätta sig själva. Mat har de ju fått i alla fall eftersom jag varit kock hela helgen, men annars har vi inte hunnit byta många ord.


Jag har nog mera att berätta nu, men det får bli en annan gång.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards