Alla inlägg den 27 februari 2014

Av Cindi Groop - 27 februari 2014 18:21

Det här var ju ett speciellt sportlov. Inte en flinga snö så långt ögat kan nå. Nå vem är nu gladare än jag? Nu får vintern vara slut. När blir det +15 grader?


I brist på skidor att valla så kan man ju valla med hunden!

 

Bilden är tagen i söndags i Taklax. Då var vi 4 damer, 5 hundar och 5 får på en åker i 5 timmar, sen en timme prat med kaffe och fastlagsbullar. Ja fåren var inte de samma i 5 timmar, utan vi växlade om med fräscha får emellanåt.

Vi pratar finsk/svenska, dvs alla pratar lite huller om buller. Funkar jättebra. Värre är det för hundarna som snart är tre-språkiga. Instruktören pratar svenska, hunden engelska och matte kanske finska, ja då blir det ibland till vad som helst. Viktigast är dock tonfalllet, så då ligger hunden då instruktören bestämt säger LIGG fast den hemma kanske lärt sig ligga med DOWN.

Själv har jag mer och mer övergått till svenska med Yezz. Bara för att det är enklare så. Jag blir så yr i skallen av att blanda flera språk, samtidigt som man ska hålla reda på var man själv står, vad fåren gör och vad tusan hunden håller på med.


Söndagens vallning gick så bra, så vi tog en övning igen redan på onsdag. Fast då begränsade jag mig till endast 3 timmar. Jag måste ju jobba ibland också.


Idag for 2 avelstjurar och en kviga till sina nya hem. En lugn chaufför bidrog till att lastningen gick bra, fast kvigan tyckte det var jätteläskigt att gå på bilen ensam. Vi tog med en stödkviga som följde med fram till bildörren så gick det bra.


I tisdags var jag med till skogs. 6 timmar med röjsåg känns skönt i kroppen. Imorgon ska jag med ut igen. Jag hoppas få mitt område klart då, om bara sågen håller ihop.

Ja det är ju bara ett område, det finns flera. Eftersom ån ska rensas i byn nästa höst, så har vi en hel del att ta vara på. Bara att börja på.


Sonen firar sportlov framför datorn. Nog har de tråkiga liv dagens ungdomar. Jovisst, jag sitter ju här själv, men bara för att jag egentligen borde diska ungsplåtar och kastruller. Därför beslöt jag att det nog var alldeles viktigt att skriva ett blogginlägg istället.


Ja, hur gick det med simmental/fleckvieh diskussionen kanske ni undrar. Jag frågade på svenska simmentalföreningens facebooksida, men fick rådet att ta kontakt med ordföranden. Det har jag ännu inte gjort, men kanske snart. Däremot ledde det till att jag fick kontakt med en annan avelsgård i Finland. Vi har chattat flera dagar nu redan. Det finns andra galenpannor än mig, som kan prata ko från morgon till kväll   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards