Alla inlägg under maj 2014

Av Cindi Groop - 29 maj 2014 20:42

Som ni förstår så har det varit lite bråttom på senaste tiden. Vårbruket är klart, lamningen är över och endast en kalvning kvarstår.


jaha, hur ska vi fortsätta nu? Massor har förstås hänt så jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja. Foton har jag tagit, men vår fantastiska datasladd är på rymmen, så jag har foton lite här och där, men inte där de borde vara.


 

Ja, kanske lite i senare laget att visa en bild på byns påskbrasa, men den får duga idag.


Just nu håller vi på med att sätta beteshagarna i skick så att alla kossor får gå på bete. Gruppen med höstkalvande kor är redan ute, men kvigorna och Orvars grupp väntar ännu på sin tur. Gräset växer så det knakar och djuren skulle egentligen behövt vara ute redan, men då vi inte riktigt hunnit med.


Fåren är på gästbete hos en granne, men jag kunde konstatera att betet där inte räcker i många dagar, så dem ska jag snart ta hem igen.

Jag har klippt en och en halv tacka. Fårsaxen dog efter en halv klippt tacka, men resten klippte jag med en vanlig hushållssax. Inte särskillt effektivt kan jag berätta. Nåja, saxen är för till verkstad och jag får hämta hem den imorgon. Då får jag ta nya tag. Fast efter att jag byggt stängsel och släppt ut kossorna.


Vi har haft sprängning på gång här idag. Vi har haft några enorma stenar på backen bakom ladugården som har varit i vägen dessa drygt 20 år som vi varit bönder. Men terrängen där bakom har inte varit så framkomlig före nu då vi fått mera sten pga avloppsgrävningarna i byn. Så nu äntligen får vi lite bättre ordning i hagen. Ingen viktig sak i världen, men ett irritationsmoment för oss som nu äntligen är åtgärdat. Det är ju så då man har gård, men blir aldrig klar, men några små steg framåt varje år.


Jag ska försöka titta in lite oftare. Trevlig helg!

Av Cindi Groop - 7 maj 2014 11:53

Ibland funderar jag på annat. Ja, ni har väl redan märkt att jag gärna drömmer och fantiserar om projekt och utvecklingsmöjligheter och saker jag vill göra. Men ibland tänker jag lite utanför min lilla låda. Tänk så mycket elände det finns i världen.


Jag har valt att inte engagera mig politiskt. Mest kanske för att det är så jobbigt att hålla på och debattera för olika saker och ändå alltid få mothugg och skit. Dessutom tycker jag att de flesta problem som vi dras med i detta land är fjuttiga. Vem orkar engagera sig i vardagspolitik? Boring....


Men så läser jag nyheterna och blir överväldigad av alla hemskheter ute i världen. Naturkatastrofer är ju en sak, men sånt får man ju räkna med. nej, det som upprör mig allra mest är hur människor beter sig mot andra människor och djur.

T.ex könsstympning. Läste i Vasabladet att över 90% av alla kvinnor i Egyptien är könsstympade. Arghhhh... hur kan detta fortgå? Varför gör de så här? De är ju människor allihopa. Om en vuxen kvinna väljer att själv göra det så skulle det vara ok, men dessa övergrepp på unga flickor som sker under tvång och utan bedövning ofta med infektioner som följd. Sånt gör mig så himla frustrerad. Vad kan jag göra för att stoppa det? Och hur kvinnor behandlas i många länder t.ex Pakistan. Inga rättigheter överhuvudtaget, de blir behandlade som skit helt enkelt. Ja listan på omänskligt beteende kan göras hur lång som helst.

Och här går jag omkring och funderar på viktiga saker som vilka blommor jag ska plantera i rabatten i år. Ibland är jag också lite avundsjuk på sådana som har det bättre än mig. Jag glömmer så lätt att jag hör till de mest priviligerade människorna på jorden.


Och fast jag nu skrev denna text idag så spelar det ingen roll. Världen ser lika hemsk ut imorgon i alla fall. Men tänk om jag kunde hitta på något sätt att förbättra helst en människas liv.....


Nej just ja, jag är ju så upptagen med mitt eget.

 

:)

Av Cindi Groop - 6 maj 2014 12:22

Efter gårdagens inlägg änkte jag att, nää, ja måste ta en kaffekopp om jag ska orka. Har ju för övrigt slutat dricka kaffe och bytt ut det till té.

Sagt och gjort, jag laddade kaffekokaren och lade mig ner på kökssoffan i väntan på att det skulle bli färdig. I bakhuvudet hörde jag ibland lte plopp,plopp från kaffebryggaren. Döm m min förvåning då jag märker att 45 minuter plötsligt försvunnit! Gott så,en powernap och en kaffekopp så var jag som ny och arbetet blev plötsligt mycket lättare.


Nu är jag på väg att rengöra i stallarna, flytta lite djur, öronmärka två kalvar, köra en höbal till Pia hämta Lucas från övning, motionera hästarna (Linn i skola) å hundarna,vattna mammas blommor (mamma i Kroatien), laga mat. Men jag njuter en stund av min tékopp illsammans md er.


Den här tiden på året ser jag knappt Krister överhuvudtaget. Han är ju morgonmänniska och är vanligtvis redan i traktorn innan jag mödosamt fått upp ögonlocken, och istället är jag fortfarande ute med hundar eller annat skit då han kommer hem och stupar i säng. Men så länge maskiner, folk och fä håller hop och fungerar så ska vi nog överleva den här våren också.


Två lamm kom igår. Å så filmade jag en snutt då de andra små hade ett litet vårrus, men filmen kommer senare.

 

Några av vårens kalvar tar middagsvila. Nämast i bild lille Buff som får lite tilläggsmjölk ur flaska, därav den närgångna kontakten.

?

Av Cindi Groop - 5 maj 2014 08:51

Man borde väl inte blogga då man mår som jag. Alltså så trött i huvudet.

Så om ni märker något konstigt så är jag bara trött. Sitter framför datorn med stickad mössa på å peltor med succémorgon i öronen. Ja, egentligen håller jag på med morgonmatningen av korna, men plötsligt fick jag en sån donitscraving, så jag måte in till kylskåpet, via datorn och nu sitter jag här och har dåligt amvete för att jag inte jobbar. Behöver kanske en donits till? Nej, det behöver jag ju inte alls, men då det är så himla gott! Jo en till tar jag.


Mmmmm....


Lite för trött för att minnas allt vad som hänt på sistone, men kalvar och lamm kommer hela tiden.

 

Här bild på de två första.


Oj så mycket jag ha att berätta om kalvningen, men det måste vi ta senare. 3 kalvningar kvar ännu i vår.


Nu måste jag nog gå tillbaka ut innan jag äter nåt mera. Jag borde börja slå ner lite stängselstolpar också, men det är så himla tungt.Jo jag vill ha massor med betesmark, men f-n det ska utföras också. Ibland önskar man att pensionsålder skulle vara lite närmare.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards