Alla inlägg den 2 juni 2014

Av Cindi Groop - 2 juni 2014 22:49

Jaha, hemma igen.


Jag hade precis stängt ögonen och börjat njuta av att få krypa ner i sängen efter en lång dag.

Då ringer telefonen. Barnen hade varit på promenad med hundarna och då märkt att en av kvigorna som vi lagt på bete idag ligger i fel hage, jo innanför stängslet men på den del vi förnyar i år och alltså inte ska betas före tidigast i höst.


På med byxorna igen då och hemfärd.


Vi hittar kvigan och med gamla trogna Wilmas hjälp (ivrigt påhejad av en överentusiastisk valp) får vi ganska snabbt kvigan tillbaka i rätt hage och med sin flock. Tyvärr är hon genomsvettig och riktigt uppstressad. Alla kvigorna springer ännu runt hela hagen och vet inte riktigt vad de ska göra av all denna frihet. Jag stod en stund och tittade på dem innan jag for hem igen och rymlingen var så utmattad att hon gick och la sig ensam fast flocken skyndade vidare.

Har hon hittat vattentanken? Nu oroar jag mig över om hon kan få något värre fel.


Nu ska jag försöka gå till sängs igen. Inget jag kan göra mera ikväll. Hoppas allt är lungt imorgon.


Gonatt för tredje gången denna kväll.


Ja, eftersom jag inte bloggat på flera veckor så har jag ju förstås inte berättat om förra helgen då vi också tänkte ta en ledig kväll vid sundet efter att vårsådden var avklarad.

Vi kom ner och satte igång bastun, tog en skogspromenad och kom precis tillbaka till stugan då barnen ringde och berättade att vi är utan belysningsström och vatten hemma, men dator och tv fungerar. Jaha, en snabb dusch och hem igen. Troligen något fasfel och därför slog vatten pumpen av. Innan vi var hemma hade belysningen kommit på tillbaka men inte vattnet. Krister fick skruva en stund innan det började fungera igen. Tänk om djuren skulle ha varit utan vatten tills vi kommit hem nästa dag. Huadå.


Så egentligen är det ganska onödigt att vi försöker lämna gården. Det händer alltid något.

Fast nästa vecka börjar grässkörden så då hinner vi inte till skären i vilket fall som helst. Kanske lika så bra....


Nej nu somnar jag. Gonatt.

Av Cindi Groop - 2 juni 2014 21:32

Ja herregud jag glömde ju.  Vi fick ju vårens sista kalv idag också. Vi måste hjälpa till med att dra ut den men båda mår bra. 


Det är jättefint i sundet ikväll annars. Gonatt igen.

Av Cindi Groop - 2 juni 2014 20:59

Sitter och njuter efter en varm bastu. Gubben bredvid mig och valpen vid fötterna. 

Idag har vi hunnit med mycket. Krister steg upp vid fyra och for och sputade mot ogräs i ärtåkern. Jag vaknade si sådär tre timmar senare och gick och matade alla djuren. Efter det sorterade jag kor och kalvar i olika grupper beroende av var de ska gå på bete. Med en lapp i handen höll jag koll på vilka kalvar som hörde ihop med vilka kor. Det gick rätt smidigt faktiskt även om jag blev lite försenad till klockan tio då vår nya husmålare skulle infinna sig för att få sina instruktioner. 

Halv elva var Krister hem igen och vi gick och släppte ut Orvar med hans grupp kor och kalvar på betet. Efter lite tveksamheter sprang de så småningom glatt ut på den gröna ängen. Jag har film, men jag får inte den införd :'(

En snabb lunch och så fortsatte vi med att rengöra åt tjurarna. Då vi var färdiga så kom slaktbilen som skulle föra en avelstjur som vi sålt till norra Österbotten. Efter det fortdatte vi att köra ut djur på bete. 19 kvigor till Sjöslätan och 6 kvigor med tjur till de höstkalvande korna som redan är ute på Åbacken. Bilen gick bra och lastningen gick bra och djuren blev så glada. En snabb omelett på rester från kylskåpet, matning av djuren som ännu är kvar inne, påfyllning av alla vattenkar på betena och till sist gräsklippning och bastu på skären. Nu väntar sängen. Nöjd med dagen. Godnatt! 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards