Direktlänk till inlägg 4 augusti 2015

Sömnlös i Norrnäs

Av Cindi Groop - 4 augusti 2015 00:35

Har många tankar som snurrar i skallen, så jag hittar inte sömnen inatt. Ja Liam han sover så sött han så. Så för hans skull måste jag inte nattvaka, men det är den här ekologiska omläggningen som vänder och vrider sig i min hjärna så jag bli alldeles för utmattad för att sova. 

Gick upp för att surfa lite på nätet för att skingra tankarna och gick in på min blogg för att se om det hänt något där   

Nix, här har jag inte varit på ett tag.


Så det får bli kvadratmetrar hit och liggbås dit och 30 kor eller 60 kor eller kanske 40 kor. Sälja kalvarna vid 6 månader eller föda upp dem till slakt? Tonårssonen kommer upp och tittar vad jag håller på med. Ja för honom är det inget konstigt att vara upp till 2 en måndags natt.


Det är så mycket jag vill som aldrig kommer att bli av. Jag försöker att se utanför min lilla låda, men då jag begränsas så av verkligheten. Kanske det hjälper att skriva av sig lite, eller så inte.


Och så har jag känt mig så annorlunda nu igen. Ibland undrar jag om jag kommer från något alternativt universum. Jag är egentligen innombords en eremit. Jag skulle gärna bo ute i ödemarken utan en annan människa i sikte. Ja, lite som Mowgli. Bara min familj, mina djur och jag. Leva av det naturen har att ge, men ha möjlighet att åka in till civilationen för att handla det nödvändigaste. Alla bilder i media och facebookuppdateringar om nytt nagellack och nya högklackade skor får mig att titta på mina skitiga naglar och uppriktigt undra hur dessa människor får något vettigt uträttat? kommer till att det säkert är jag som spårat ur på något sätt.

Ja, jag tycker faktiskt att det är lite väl tätbefolkat att bo i en by som Norrnäs med ca 300 personer.

Nåja, dagens politiska utveckling ser väl nog till att små byar utarmas allt mer och blir ännu mindre, men det var ju inte min önskan, utan bara mitt personliga behov av mycket utrymme.


Och så var det ju det här jäkla klimatet! Vad är det här för sommar egentligen?

Satt och tittade lite på programmet Hawaii 5-0 ikväll och plötsligt slog det mig att folk ju faktiskt bor där hela tiden liksom. Där i paradiset! Kan ni förstå det? 

Och så får jag påminna mig själv om att många fler faktisk bor i helvetet, på jorden. I krig och elände, fattigdom och utnyttjande.


Jo, jag har det rätt bra här, med mina triviala funderingar om hur många ekologiska kor man får in i en gammal ladugård.


Nu ska jag gå och lägga mig bredvid min underbara lilla sömntuta. Han sover till 9 imorgon, så jag kan ju ännu hoppas på 7 timmars sömn.


Tack för att jag fick dela lite tankar med er. De har ju ingen egentlig betydelse, men så simpel är jag att jag funderar över strunt om nätterna.


PS!

Egentligen har jag paus från bloggandet pga att jag har en massa räkningar som jag borde skriva och skicka ut. Men det har jag inte hunnit med. Och det måste jag ha gjort innan jag tillåter mig själv att hålla på med onödigt bloggande. Men kl 2 på natten kan väl ingen kräva att jag hellre borde skriva räkningar heller?

Så nästa blogginlägg kommer då räkningarna är klara, eller någon annan sömnlös natt. Säger inget datum.  


 
 
Ingen bild

Pia

4 augusti 2015 20:47

Har du någon gång sett the last fronrier eller vad det heter på discowery? En familj (eller flera om man vill se det så, för barnen bildar egna familjer) som bor i alaska och har lite djur, jagar och fiskar, bygger och fixar allt själva. Ibland känns det som att jag borde vara en av dem. :) alaska är så fint också, men inte riktigt ditt klimat kanske. :)

Förändring tar lång tid innan man har vant sig. Låt det vara krångligt och svårt en tid, snart faller bitarna på plats och förändringen har blivit den nya vardagen. Ni fixar det!

Cindi Groop

10 augusti 2015 08:40

Jo jag har sett dem :) Galna jävlar.
Just så skulle man kunna ha det, förutom klimatet då alltså. Och kanske inte så långt ifrån sjukvård, ifall man skulle ha behov av snabb hjälp.
Men vildmark med farbara vägar skulle vara skönt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards