Direktlänk till inlägg 13 augusti 2015

Lite ditt å datt

Av Cindi Groop - 13 augusti 2015 14:19

Sitter vid fel dator igen, så idag kan jag inte ladda upp några foton. Har så himla massa foton att visa, men det kommer väl så småningom. Är lite dumt bara att visa foton flera månader efter att de tagits, men så är det nu bara. Skulle ha en sekreterare. Och jo, räkningarna är färdiga och till största delen levererade.


Den ekologiska planeringen börjar så smått klarna, tror jag. Det är nämligen så att Krister och jag är lika envisa båda två och då vi planerar någon förändring så slår det gnistor ibland. Så han har gjort en plan och jag har gjort en plan och så kristiserar vi varandras planer och kompromissar och ändrar och är arga och upprörda och oense tills vi kommer fram till att vi gör som jag sade från början, bara han tror att det var hans idé.


Så nu planerar vi att bygga ett tak över skrapgången så att korna får mer utrymme under tak för att uppfylla kraven, precis som jag sa från början. Krister sa att det går inte och jag sa att det måste gå. Så om vi flyttar befintliga väggbalkar en meter bakåt, så går det. Då ryms vi in med hjullastaren och skrapa gången. Det var ju det jag sa, det måste gå. Så nu måste jag bara göra en ritning att lämna in för byggnadstillstånd till staden.


OM det blir så här nu, så bibehåller vi samma djurantal som vi har idag, dvs 50 kalvande kor plus slutuppfödning av alla djur. Vi måste bara bygga ut några meter tak och bygga en rasthage åt tjurarna. En annan ändring är att alla djur under 1 år måste gå på bete, även tjurarna. Så alla våra höstfödda tjurar måste på bete den först sommaren. Men det får vi ta itu med så småningom. Nu måste vi hastigt och lustigt få byggnadslov och slänga upp en utbyggnad. Idealet skulle ju vara att få det klart medan djuren ännu är på bete, men nu börjar den brådaste skördetiden och jag sitter bara inne och latar mig, så det blir nog svårt att hinna med allt. Men om vi ändrar om till ekologisk odling 2016 så måste vi uppfylla alla krav första maj. Om det blir en riktig vinter så kommer vi att ha svårt att hinna göra allt klart tills dess.


Jaha, nu börjar de gnys i vagnen. Måste sluta denna gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards