Direktlänk till inlägg 26 augusti 2015

Då allt går som det ska

Av Cindi Groop - 26 augusti 2015 18:11

Var med Linn till Koskenkorva igår för att titta på lägenheter. Alla ettor var slut inom rimligt pendelavstånd från skolan, så alternativet var att titta på små tvåor.

Den första vi titta på var i kommunens höghus. En rätt så sliten tvåa på 50m2, men helt funktionell. Priset var 412€ per månad plus ström och vatten. Sen fick vi vänta i 3 timmar innan nästa lägenhet kunde visas, fast den låg längs samma gata, men den ägs av en privatperson som var på jobb fram till 17.00

Det var en möblerad radhuslägenhet på 45m2. Den var mycket snyggare och med en egen liten gräsmatta som passar bra då Linn kommer att ha med sin hund. Men, den var aningen dyrare i grundpris 430€ och dessutom tillkom förutom ström och vatten även uppvärmning med el. Ägaren till lägenheten var en mycket trevlig tjej och allt skulle ha varit toppen om det inte var för priset. Hela studiebidraget med bostadstillägg och kanske lite till skulle ha gått åt till denna lägenhet. Vi bad att få fundera fram till idag och kom så småningom fram till att hon måste ta den billigare sämre lägenheten.


Så hon skickade e-post till kommunen och meddelade att hon tar den lägenheten och så skickade hon sms till den andra och sa att tyvärr, det blir för dyrt. Från kommunen fick hon inget direkt svar, men den andra skickade tillbaka och tyckte det var harmligt för hon skulle gärna ha hyrt ut till Linn. Men om hon sänker hyran till 400€, kan hon ta den då? Eller hur mycket kan hon tänka sig betala?

Vi funderar en stund och skickar sen ett bud på 380€, som hon accepterar! Så på fredag får hon skriva kontrakt och nästa måndag flyttar hon in i sin första egna lägenhet.

Tänk vilken trevlig hyresvärd och en sån trevlig lägenhet. Ibland har man bättre dagar.

Bilvägen till skolan tar ca 5 minuter. Perfekt! Och utanför fönstret böjer sädesfälten sig för vinden.


Återstår nu bara att ta tillbaka bokningen med kommunen, men det ska väl inte vara något problem eftersom vi inte skrivit kontrakt med dem än.


 

Liam och jag var med som sällskap på bostadsjakten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards