Direktlänk till inlägg 28 augusti 2015

Ja Atte ja.....

Av Cindi Groop - 28 augusti 2015 21:42

Varning för starka bilder.



Atte kom till oss på foderavtal då Linn gick sista året i gymnasiet.


Vi hade länge sökt, både i Finland och Sverige, efter en läromästare åt henne som skulle ta henne vidare med både hoppning och dressyr. Till sist satte hon in en annons på en finsk hästsida på nätet där hon beskrev vad hon sökte efter.

Döm om vår förvåning då Ataman fanns i ett stall endast 30km från oss. Hon provred och blev förälskad och ganska snabbt flyttade Atte hem till oss. Efter att det första året på foderavtal var till ända så ville ägaren sälja honom till Linn och så gick det till då Linn köpte sin första egna häst.


Atte var lugn som en filbunke och ganska långt hunnen i sin dressyrskolning. Han var precis den häst Linn behövde just då och tillsammans har de haft några fantastiska år. 


Det senaste året har han haft problem med lätt hälta, och efter ett antal veterinärundersökningar blev det klart att Atte har artros och bara kan användas till lättare ridning i fortsättningen. Att Atte skulle få bo kvar här sina sista dagar var självklart. Att hans sista dagar var så här få, var däremot inte väntat.


Förra veckans onsdag for Linn på middag med sina kompisar. Hennes trogna stallsflickor som är 12-13år gamla skulle ta en liten ridtur själva på Atte och Piruett på kvällen. Linn hade satt in hästarna i stallet och flickorna kunde själva sadla på och rida ut. Linn bad mig hålla ett öga på dem så att allt går bra.

Då flickorna rider iväg står jag i köksfönstret och tittar ut. Plötsligt stegrar sig Atte lite. Oj, han måste ha blivit skrämd av något, tänker jag. De försvinner utom mitt synfält bakom härbret och då de kommer fram igen sitter inget flicka på ryggen!

Jag ropar till Lucas att se efter lillebror medan jag rusar ut efter hästen. Då jag kommer ut på gården ser jag hur Atte ramlar ihop. Väl framme så ser jag att flickorna är oskadda men mycket oroliga. Atte lägger sig ner och jag sliter av honom sadel och träns. Han krampar och ögonen stirrar rakt ut. Jag förstår ganska snabbt att nu dör han. Jag ropar åt flickorna att de ska ringa åt Linn och säga att hon ska komma hem genast och att de ska gå in med Piruett i stallet och sadla av.


Inom några minuter, som kändes som en evighet, så dör han. Då Linn kommer hem så undrar hon först att varför ligger han där än? Och jag måste ge det hemska beskedet att Atte är borta.


Det är något väldigt brutalt över att ett så stort djur som en häst dör. Och sådär knall och fall. Jag ringde till dejourerande veterinär och frågade vad som kunde vara orsaken och hon sa att antingen hjärtattack eller så har någon större blodådra brustit.


Jag hämtade stallflickorna och sa att det är över nu. Ni får komma och ta farväl.

Så ofattbart.

   

Jag fick ta av honom skorna och så hämtades han på fredagen av kadaverbilen för destruktion i Honkajoki.


Tack för allt Atte, du stora godhjärtade klippa till häst. Du fattas oss......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards