Alla inlägg den 13 september 2015

Av Cindi Groop - 13 september 2015 21:11

September är alltid den arbetsintensivaste månaden hos oss. Dagarna vill inte riktigt räcka till. Krister har nu kornet och ärterna tröskade, otröskat är ännu höstvetet. Halm ligger lite varstans som borde balas och köras hem omgående. Djur ska tas in och vägas. Slaktbilen kommer sista veckan i september och kalvningarna börjar på.


Jag hjälper till så gott det går med att fylla foder i häckar och ge säd åt tjurarna. Det har gått ganska bra med Liam med i Babybjörn-selen eller en stund med barnvakt. Huvudsaken är i alla fall att jag har mat färdig då hungrig bonde slinker sig in fram och åter. Han jobbar tills mörkret faller på. Duschar, stupar i säng. Upp en gång varje natt och kontrollerar torken och så upp igen då solen stiger upp. Jag bara hoppas att maskinerna håller och att arbetet löper som det ska. Finns inget utrymme för misstag i år.


Vi har fått ha en ny avbytare några dagar nu. Hon heter Åsa och verkar lovande. Vi hoppas få ha henne 5 dagar nästa vecka också. Därpåföljande vecka får vi en ny avbytare igen. det är lite besvärligt med nya avbytare med jämna mellanrum. Allt ska ju läras in och det tar tid. och tid är det vi har minst av just nu.


Jag dabbade mig lite idag då jag körde in en bal i en foderhäck. Vet inte riktigt hur jag bar mig åt, men plötsligt hade jag frontlastargripen upp genom plåttaket på foderhäcken. Det skramlade till en gång och så damp 3 plåtar ner på fodret. Har inte vågat berätta än. Men det måste väl gå utan tak resten av betessäsongen nu.

Jag är visst lite ringrostig då jag inte jobbat på ett tag. 


På hästfronten har det varit turbulent igen en tid. Min systerdotter har haft 2 hästar på foder över sommaren, men då ägaren till den ena tog tillbaka sin häst så blev den andra ensam och fick därför flytta till oss. Vi tänkte först ge en av våra hästar till henne eftersom vi hade tre, men så gick ju Atte och dog och så var de bara två. Så Netta fick komma hit medan Sanne sökte ny häst. Nå nu har hon hittat Petski, så han och Netta flyttade till Solf igår. Så för tillfället har vi två hästar i hagen. Intressant det här. Får se om vi klarar av att hålla antalet hästar vid två nu över vintern.

Jag vet inte om ni kan hänga med i alla hästsvängar. Först var de fyra, Linett, Piruett, Atte och Mette-Marit. Så sålde vi först Linett och sedan Piruett. Så tog vi hit Åke och Lussan och då kom Piruett tillbaka. Då var de 5. Så for Åke och Lussan tillbaka och så dog Atte. Då var de två, Piruett och Mette-Marit kvar. Då kom Netta, så var de tre igen. Men nu for hon så nu är de två. Tror jag. Borde kanske gå ut och räkna.


Ska försöka infoga lite musik här idag. Vet inte om det fungerar, men man kan ju alltid testa. Testing, testing.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards