Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Rubrik saknas

Av Cindi Groop - 28 april 2017 15:49

Min dator sjunger på sista versen. Det finns inget ljud på internet och jag kan varken ladda in nya bilder eller öppna de som finns. Jag har en liten assistent som inte är rädd för att trycka och slå på alla knappar och det sätter sina spår.


Full rulle på ranchen annars. Kalvar och lamm fyller våra dagar. Alla vid liv, men inte utan arbete.


Skillnaden mellan tacka och ko

 


Jag har ju nu glädjen att få hjälpa till vid förlossningen för både tackor och dikor.

Tackor har två spenar. Dessvärre får de ibland mer än två lamm.

Kor har 4 spenar och får oftast en kalv!?

Det har blivit något fel i evolutionen där, tycker jag.


Då det är dags för kalvning/lamning brukar jag föra in objektet i en ensambox. Kossorna väger ca 800kg och tackorna under 80kg. Ändå är det enklare att boxa in kor. Kor är lite förståndigare och är inte så extremt flockberoende som tackor är. Då kalvningen börjat så får jag rätt enkelt kossorna inledda kors och tvärs genom drivgångar och in i boxen. de bara följer mina instruktioner och knallar på. För det mesta, bör inflikas.

Tackor däremot som jag vill avskilja tror ju minst att jag tänker tortera och döda dem.

Visst, kanske det vore enklare att vänta tills lammen fötts och stänga in dem då, men nu styrs min tid av lille Liam och jag har inte alltid möjlighet att lungt stå och vänta, utan om jag ser en pågående lamning så måste jag helt enkelt stänga in direkt. Orsaken till att jag vill ha dem i box är ju  att det annars är lätt hänt att två lammande tackor blandar ihop varandras lamm och som fallet med Brumma som fick två lamm, men bara godkände ett.


Brumma försökte jag hålla fast så att det bortstötta lammet skulle få dia, men hon blev helt hysterisk. Var femte timme, dygnet runt, gick jag och höll fast henne för att lillan skulle få mat. Hon var pigg och duktig, men den där j-vla Brumma...... Ibland blev jag så arg så jag kunnat bita henne.

Till slut beslöt jag att jag skulle försöka adoptera bort lammet åt en annan tacka som kanske skulle föda bara ett lamm.

Dagarna gick, ingen ville få lamm....

Jag forsatte hålla  Bråkiga Brumma i en veckas tid.

Då äntligen en lamning! Men en ungtacka, suck. Vill inte utsätta en ungtacka för extra stress.

Men så såg jag att en annan tre-årig tacka ställde till för lamning. Jag slängde ut Brumma, och stängde in den lammande tackan med det oönskade lammet.

Då tackan fött sitt lamm, bara ett, YES!, smörjde jag in det en veckor gamla utstötta lammet med fostervätskor från adoptivmamman och sa: titta! du fick två!

Tackan luktade förvånat på de två lammen och sa jaha, okej. Jag fick två.

Åhhh, underbara tacka! Du sparade mig mycket jobb.

Nu lever de tre tillsammans som en lycklig familj.

Jag ger fortfarande Brumma lite ilskna blickar.


Kossor blir sällan så elaka mot kalvar som tackor blir mot lamm. Så även om det kan vara tyngre, rent fysiskt att hjälpa till vid en kalvning, så är det som om det, för det mesta, fungerar bättre på något vis. Det är mera pyssel med lamningar. Ja om kossor vore som tackor så skulle det ju vara livsfarligt att hjälp till.


Även om det här är en tung tid, då lamm och kalvar kommer i tid och otid, så är det ändå den bästa tiden på året. Tänk vad glad man blir efter en lyckad födsel och pigga små lamm och kalvar skuttar omkring.


Jo, nu hade jag gärna infogat en bild, men min dator vill som sagt inte samarbeta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards