Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

Funderingar hit och dit

Av Cindi Groop - 13 januari 2018 09:28

Jag håller som bäst på med flera olika typer av planeringar. För det första är det de här arma fåren. Varför jag dras med em är ju nog den största frågan av dem alla. Mitt liv skulle bli mycket enklare om jag bara lät bli.


Men nu har jag dem och därför måste jag fundera och planera. 

Ett av problemen med att ha får är att bli av med lammen. Tidigare så hade jag så få att vi konsumerade i princip det vi producerade, men nu har jag så många att jag måste sälja till slakteri. Och det är ingen stor efterfrågan på lamm. Eller vi är säkert ännu för små producenter för att något slakteri skulle vara intresserade av våra lamm. Jag har 19 lamm från förra våren som jag skulle vilja ha bort före slutet av februari då vi får en vecka semester. Vi brukar ha hemslakt av några lamm och sälja dem åt vänner, men just i år verkar alla ha frysarna fulla så jag funderar på att avboka slaktaren.

Vissa av lammen fyller inte ännu heller slaktviktskraven. Det är bland annat ett bagglamm som var pyttelitet då det föddes och sedan dess fortsatt vara pytteliten plus några flasklamm som aldrig riktigt kommit ikapp de andra. De smakar ju lika som de andra, men om man säljer till slakteri så får man ingenting för att omkostnaderna blir större än inkomsten av att sälja köttet. Vi får se hur det går. Ett annat problem är ju att man inte kan sätta bagglamm och tacklamm i samma grupp och det innebär att jag måste utfodra och sköta dem på olika ställen. Alltså mina små värdelösa lamm tar en massa tid och foder. Vi får se om jag slipper dem på sätt eller annat.

Så funderar jag över mina avelsbaggar. Jag har ju 2 stycker dorperbaggar nu som har varsin flock med tackor. Eller betäckningssäsongen är över nu så samtliga går i en grupp. Men jag tycker inte om den ena baggen. Han är ganska liten, han fäller inte sin ull och han är jätterädd för människor. Ingenting att avla på helt enkelt. Nåjo, jag borde skicka honom till slakt nu på samma gång då jag skickar lammen.

Problemet med det är ju att den andra baggen blir ensam i sommar. Baggarna får inte vara tillsammans med tackorna och smålammmen i sommar för risken finns att de blir betäckta och vi får en extra lamning på hösten. De vårfödda bagglammen är ännu för små att avskilja från sina mödrar då vi sätter ut dem på skärgårdsbete så med dem kan han inte heller gå. Det går ju att köpa en ny bagge, men ungbaggar köper man ju först till hösten och en äldre bagge är svår att släppa ihop med vår gamla bagge då det finns risk att det blir en kamp på liv och död. 

Baggarna vi har nu så kommer otroligt bra överens och har rangordningen klar. Det är faktiskt riktigt ovanligt lungt mellan dem.

Så jag måste väl nog låta honom gå kvar till hösten och skicka honom med de första slaktlammen nästa höst även om jag inte kommer att använda honom mer. Han får vara sällskapsdam bara.


Men det här var egentligen inte mitt stora problem med fåren utan det jag funderar över just nu är sommarens skärgårdsbete. Jag har lagt in ansökan till NTM-centralen om att få en del av kostnaderna med att ha fåren på skärgårdsbete ersatta som ett statligt bidrag. I samtal med dem har de varit väldigt positiva till att vi återupptagit fårbetet på ön, men sen kommer det kluriga: att få ett giltigt avtal.

Endast en del av ön ägs av Norrnäs samfällighet som står under ordnad förvaltning, dvs har en styrelse och en årsstämma som bestämmer hur samfällighetens områden ska skötas. Resten av ön består av två andra samfälligheter utan styrelse. Dvs områden som ägs av ett antal markägare tillsammans utan någon egentlig användning av området. Området bara finns och omfattas dessutom av ett fredningsavtal, Natura 2000.

Fredningsavtalet hindrar alla annan brukning av jorden undantaget fårbete.


MEN, för att jag ska kunna göra ett avtal med NTM-centralen så behöver jag godkännande av samtliga markägare. Norrnäs samfällighet har ju möjlighet att godkänna avtalet på årsstämman i mars, men de övriga måste alla skriva under ett godkännande. Och de är ca 60 st. 

Jag måste alltså skicka ett brev till alla markägare och skicka med frankerat returkuvert och hoppas att alla skickar tillbaka. Får jag 59st av 60 tillbaka så faller allt. ALLA markägare måste ge sitt godkännande då det inte finns någon ordnad förvaltning.


Så nu håller jag på att skriva ett brev som ska skickas med för att förklara åt alla vad det handlar om. Jag har brevväxling med NTM-centralen för att utforma en text som kan omfattas av deras reglemente. Det är inte så enkelt att skriva en text som även oinsatta markägare förstår som samtidigt uppfyller byråkratins invecklade paragrafer.


Ibland är jag nog nära att ge upp. Om jag visste att jag skulle få alla underskrifter så skulle det kanske vara mer motiverande. Men jag misstänker starkt att det finns sådana som inte kommer att skriva på, av en orsak eller annan.


Så mitt liv vore betydligt enklare utan får.......


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards