Direktlänk till inlägg 3 januari 2020

Huset är tomt

Av Cindi Groop - 3 januari 2020 10:10

Å gud vad skönt! Ett tomt och tyst hus alldeles för mig själv. Dessa långhelger kan ju bli lite väl intensiva. Nu njuter jag av en dag då jag får ställa tidtabellen helt själv.


Jag ska ta bort avelstjuren från kossorna idag. De som inte blivit dräktiga nu får hålla sig till slutet av maj. 

Jag skickade också ett litet mail till Bayern Genetiks i Tyskland idag och frågade om en semintjur som jag är väldans intresserad av: Hawk Eye.

Jag har nog frågat om den från vår avelsorganisation i Finland också, men där påstods det att det inte gick att få in just den. Men så tänkte jag att det kan väl inte skada att jag frågar direkt själv också. Det brukar ju nog lösa sig på något mirakulöst sätt då jag hittat något intressant jag vill ha.


Tackorna behöver få nya gräsbalar idag också. Och jag kan konstatera att tackor som får fri tillgång på gräs och inte är dräktiga är visserligen väldigt nöjda med livet, inte ett bää hörs, men späcklagret fylls minsann på. Det kommer att vara ett gäng tunga damer vid vårklippningen.


Jag har en del bilder från förra året som inte kommit med i mina inlägg ännu, så det är väl dags att visa lite av dem innan de glöms bort helt.

 

Liten bild från då jag kör hem balar under grässkörden. Det är ju rätt många arbetsmoment vid skörden. Det ska slås, eventuellt strängläggas, balas, plastas och så ska balarna så fort som möjligt köras hem och staplas så kompakt som möjligt. Det finns många fåglar som annars pickar sönder plasten medan balarna ligger ute på åkrarna och därmed förstör vårt dyrbara foder. Det är ju viktigt att plasten är hel så ingen luft kommer in i balarna och det börjar mögla och ruttna.


 

Så tog jag en bild under höstens ekologiska granskning. Papper, papper, papper.  Men godkända blev vi i år igen och får leverera ekologiska produkter även under 2020.


 

Jag passade också på att förbättra vägen till hästarna i höst. Grövre material under för dräneringen och mjukare sand ovanpå för hästarnas bekvämlighet. Men just nu har jag inga hästar alls i hagen. Får se hur länge det står sig. Rätt nöjd för tillfället faktiskt då det är mörkt, fuktigt och blåsigt att slippa springa och byta blöta hästtäcken stup i kvarten. Vägen håller ju bättre en vinter som denna också då den får stå ifred. 


Vägar i allmänhet mår nog inte så bra då vi inte ännu har någon riktig vinter. Annars så är jag helt nöjd med plusgraderna. Det var ju minusgrader för någon dag sen. Jag försökte vara positiv. Men usch vad äckligt det är när det är kallt. Jag fick nog längtan till sydligare breddgrader direkt. Jag mår inte bra i köld, jag är inte skapt för det. Så är det bara.

 

Den här bilden tyckte jag var lite rolig   


Men nu ska jag gå ut och sortera ut tjuren, alldeles ensam. Bäst så.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards