Direktlänk till inlägg 5 januari 2020

Klarvaken

Av Cindi Groop - 5 januari 2020 01:59

Jahapp, sitter här nu mitt i natten och kan inte sova. Vet inte riktigt varför. Börjar jag kanske oroa mig för resan till Sverige om drygt en vecka? Eller sov jag bara för bra förra natten, så jag sov färdigt för två nätter då?


Nå, diskmaskinen blev nu ur- och iplockad nu i alla fall. Har också tvätt som borde vikas, men fasiken det tar emot att börja vika tvätt klockan 3 på natten.


Jag fick meddelande igår att det var rekordstora beställningar på simmental semindoser på förhandsbeställningen i år. Det blev jag väldigt glad över. Det betyder väl att uppfödarna tycker att vi valt ut bra kandidater. Kanske betyder det också att simmental ökar i popularitet. Simmental är ännu kanske lite obekant för många, men den som tar sig tid att läsa resultatlistor så inser ju nog att det är en ras att överväga. 


Jag funderar också nu lite på karantänmöjligheter för våra eventuella importdjur. Ska jag ordna det själv, som förra gången, eller vore det bättre att vi ordnar någon gemensam karantänplats för alla? Och vad kostar det i såfall?

Jag skulle ju också förstås kunna erbjuda karantän åt andra, men det är nog ett stort ansvar, nej det vill jag nog inte egentligen. Glöm det. 

Visst är det bra att vi har så stränga regler för import av levande djur, men nog är det arbetskrävande.

Men jag lovar att det är sista gången jag ställer till med något sånt här. Tja, åtminstone med nöten.

En och annan häst eller hund kanske kan hämtas ännu, men det är ju betydligt enklare procedur.

Inte för att jag behöver hästar eller hundar nu heller, men kanske i framtiden.

Man ska aldrig säga aldrig, men jo, ingen mer koimport efter detta.


Avelsdjursförsäljningen börjar komma igång så småningom. Vi har haft flera förfrågningar. Problemet i år är att vi inte kunnat erbjuda så många som de skulle vilja köpa. Då de ringer och vill ha 20-30 dräktiga hondjur åt gången. Sådana mängder kan vi inte erbjuda. Unga kvigor är ju lättare att skrapa ihop, men det är inte många gårdar som har så många överlopps dräktiga djur. Då måste man nog beställa i tid. Om man beställer dräktiga ett år framåt så kan man ju ordna det enklare, men att ha extra djur i den storleksordningen är nog ganska ovanligt. Det skulle vara någon gård som avvecklar sin produktion kanske.


Nej, hör ni, nu ska jag inte sitta här och spekulera hela natten. Men jag är så trött på att sova. Även om det ibland är så herrans skönt att sova gott, speciellt på morgonen     


Ja, jag kanske inte berättat att vi nog fick täckdikningen färdig i höst. Det var fruset och stenigt och allmänt jävligt, men det gick. Så det blev klart. Skönt att ha bockat av ett projekt.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards