Alla inlägg den 15 september 2020

Av Cindi Groop - 15 september 2020 06:51

Ja hör ni, jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Nu är det bråttom att få den torra halmen balad och hemkörd. Imorgon och dagen därpå utlovas en för årstiden ovanligt kraftig storm med stora regnmängder.

Vi kommer inte att hinna ta in djuren från Sjöslätan innan regnet kommer.

Efter stormen utlovas uppehåll och fint väder igen.


Djuren skulle ju nog gärna få gå kvar ute så länge som vi har plusgrader, men inte är det ju något nöje att vara på bete i stormen. Då de ska lastas och köras med lastbil från betet, så är det ju inte så enkelt att ta in och sätta ut tillbaka. Och lastningen skulle ju isåfall ske under stormen, för vi hinner inte före. Då man aldrig vet hur häftigt vädret blir.

Känns som två dåliga alternativ.


Idag kommer också firman som ska blåsa isolering på mellanbotten i vita huset. Vi beslöt att beställa isolering till vårt eget hus också, på samma gång. Isoleringen på vårt hus är lite i underkant. 

Och så kommer en tjurspekulant idag också. Hoppas de inte kommer samtidigt.


Det har varit många tjurar i tjänst här i sommar. Först satte jag ut Flipp (VB Unne). Han fick inte jobba många dagar innan han såldes vidare. Så hade jag lite uppehåll och seminerade igen. Sen satte jag ut Gitterbug (Strabinos). Han hann jobba ca 2 veckor innan han såldes som uppföljningstjur på en stor ekologisk mjölkkogård. Så i förrgår släppte jag ut Gethro (Ja P av Nes) och idag ska en köpare komma och titta på honom.

 

Gethro har inte så bra avelsvärde eftersom Ja P har gett höga födelsevikter i Finland. Det är ju konstigt eftersom han har bra index för födelsevikterna i sitt hemland. Så jag tänkte att jag måste kunna pröva en av hans söner i alla fall.

Om pappa duger som semintjur så måste han duga som dräktighetskontrollör här, tänker jag.


Om han blir såld så har jag bara Chicago kvar, så då måste han få komma hem. Och honom säljer jag inte!


Men dagen börjar med att Päivisbarnen ska ha utflykt till motorikparken i byn. Så Liam och jag ska cykla dit och motionera litet.


Jag får fundera över koflytt samtidigt. Och jo! Fåren somgår här hemma ska i alla fall flyttas till ett annat bete idag innan stormen, men det tar inte så länge. Upp med dörren till hästsläpet bara och skicka hundarna, så fixar vi det på 30 minuter.


Och min andra stockros har slagit ut!

 

Men de blåser väl sönder nu i stormen. Jag har försökt binda ett snöre runt dem så de får lite stöd, men vet inte om det räcker. Jag borde väl ta in dem också.


Vi börjar väl på och så ser vi vad vi hunnit med då det mörknar.

 

Ni tröttnar väl på mina solnedgångar. Men jag bara älskar dem!


Nu kör vi.




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards