Direktlänk till inlägg 14 april 2021

På G

Av Cindi Groop - 14 april 2021 13:50

Det får ju aldrig gå lätt förstås. Jag har en massa bilder på telefon som jag tänkte ladda upp, men nu slipper jag inte in på bloggplatsen via telefonen. Jag behöver säkert göra en massa uppdateringar, men jag har inte orkat ta mig tiden.

Nåja, ni får ord idag igen då bara.


Jag var just upp och hämtade Liam från Päivis. Han hade börjat må dåligt mitt i allt, så det var bara att hämta hem honom. Nu mår han nog redan bättre, men vi får se vad det här är nu. Vi vill inte ha magsjuka, tack.


Min arbetsdag blev därmed kortare än planerat. Jag hann dock vara med på ett nytt projekt på förmiddagen: Farmer Time, Finland. 

Det är alltså en skolklass som får tala med en livs levande bonde, nämligen jag. Meningen är att jag ska berätta lite om hur det är att vara bonde och så får de ställa frågor. Allt går förstås via nätet i dessa tider. Men jag var uppkopplad via telefon och talade med dem från fårhuset. De fick bland annat se alldeles nyfödda små lamm och så kom baggen och tittade in i skärmen en stund.

Det var riktigt trevligt och 30 minuter gick snabbt. De hade förberett bra frågor.


Sen gick jag och flyttade ut och in lite kalvande kor. 303 hade kalvat redan 9.4, men hon har inte rensat sig än, så jag har haft henne lite under övervakning. Men nu är det så fint väder och flera kalvningsstinna kor i kö, så hon fick ta sin kalv och gå. Kalven var en tjur efter Chicago, årets bokstav är I, det blev IstanBull.

I väntan i kalvningsbox står nu Cazza som har en Alvarokalv i magen. 4 dagar över tiden idag   nu måste det snart hända något, annars blir den så stor.

Jag tog också in Fjållon, en Bar 5 Evolutiondotter, dräktig med Chicago och även Europa, efter Worldwide, dräktig med Imperator och så stod Edam, Hugindotter och köade utanför kalvningsboxarna, så då måste jag ta in henne också. Hon ska också få en Chicagokalv. 

De gamla korna brukar nog veta när det är dags och säga till då de vill in. Samma är det med gamla tackor. De visar själva när det är dags att gå in i lamningsbox. Det är rätt så häftigt. Man måste bara komma ihåg att lyssna vad de säger. De använder inte så många ord precis.

Det närmar sig också för den första av importkvigorna Fifi av Åbuen, seminerad med Imperator. Väntas kalva 20.4

Hon såg inte så färdig ut än, men hon är ju lite extra viktig, så jag skulle gärna ta in henne. Men nu är det fullt i boxarna. Hallå Cazza! Kläm ut din Alvarokalv nu, du är i vägen!


I måndags, då vi hade snöoväder, passade jag på att göra semineringsplanering inför säsongen. Jag har 10 doser Hiking, 10 doser Moonlight, 8 doser Dora Lees Jack och 5 doser Harley. Jag tänkte bara seminera kvigorna och korna som kalvat i mars och april. De som kalvar senare får gå med tjuren, som är bättre att pricka rätt än mig.

Så då jag gick igenom listan, så hade jag riktigt lämplig mängd doser. Så jag var helt nöjd.

Tror ni inte de idag bjuder ut VB Chaplin, som nu har blivit dna-testad och godkänd! Skit, jag behöver inte mer doser. Men Chaplin vill jag ju ha!

Fördelen med Chaplin, förutom att han är snygg, passar åt kvigor och är homozygot hornlös, är att hans doser är förmånliga. De andra jag beställt ligger på mellan 40-50€/st. Chaplin ligger runt 10€/st.

Jag kan ju inte ens med god vilja påstå att jag är en erfaren seminör. Låter det inte vettigare att börja på med doser som kostar 10 istället för 50? Ja, jag menar det!

10 doser Chaplin, visst låter det vettigt? Så gör vi.

Det låter så förnuftigt då jag sitter vid datorn. Men jag vet ju hur det kommer kännas då de kommer och fyller på kvävebyttan. 43 doser. Bara att börja på........

Jo, men det blir ju bra träning. Kanske i slutet av säsongen jag börjar få det att löpa smidigt till och med.


Ja, nu hade jag ju gärna haft lite bilder, men det får bli en annan gång.

Vi lyssnar på lite musik istället idag.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards