Direktlänk till inlägg 17 maj 2020

Projekt

Av Cindi Groop - 17 maj 2020 09:29

På backen har inte livet stannat av trots restriktioner världen över. Projekten avlöser varandra, både planerade och oplanerade.

Ett oplanerat projekt var vårt vatten.

Vi har egen brunn på gården, drygt 90 m djup. Vattnet är av bra kvalité och är förstås viktigt för oss som har ganska stor förbrukning då det är många kossor som dricker.

Vattenmängden har dock sakta men säkert minskat. På sista tiden så har det varit omöjligt att duscha t.ex efter att kossorna fått kvällsmat, för då har alla kossor druckit på en gång och då har vi bara haft en svag stråle vatten i kran i huset. Frustrerande.

Men då förändringar kommer långsamt så anpassar man sig på något sätt, och vi har levt med vårt dåliga vattentryck en ganska lång tid nu. Men, nu då varmare tider förhoppningsvis snart väntar så började vi undersöka saken lite ifall det finns något man kan göra. Nå, jag går inte igenom alla detaljer, men så småningom drogs slangarna upp ur brunnen och vi kunde konstatera att det behövdes lite rengöring. Vi ringde brunnsborrarfirman som kom och rengjorde borrshålet och slangarna.

 

Det hade tydligen bildats manganavfällningar som gjorde att rören stockades.

Så efter rengöring så har vi nu plötsligt fullt vattentryck! 

Tänk vad fantastiskt att ha vatten i kran. Tydligen så ska man rengöra slangarna ungefär vart tionde år. Nå, brunnen är väl 50 år, så det var väl nog dags. Igen har vi lärt oss något nytt.

Nu i efterhand så grämer det ju lite att vi väntat så pass länge på att göra något åt saken. Men vi visste helt enkelt inte vad problemet var. Nå nu vet vi.


På åkern pågår vårbruket ännu för fullt. En stor del går ut på att köra skit.

 

Tack och lov var soldaten hemma på 2 veckors permission och kunde köra några lass till åkrarna. Det är ju lite monotont arbete i längden. Bara lasta, köra, kippa och hem och börja om. Men det måste göras.

 

En skitbild, helt enkelt.


Jag har också försiktigt börjat på med årets husmålning.

 

Första brädan klar, bara resten kvar......

Målning passar inte så bra med en handlingskraftig 4- åring som sällskap. Annars har vi haft bra målningsväder i vår. Nu har han ju börjat i Päivis igen, men nu är det så mycket annat som måste göras, så målningen lider lite. Men månne inte jag ska få det färdigt förr eller senare. Eller så blir det ett sånt där evighetsprojekt, så då jag kommit varvet runt så får jag börja om   


Idag kommer slaktbilen. 5 kor, 5 kvigor och 3 tjurar ska lastas.


Mjöd gjorde vi till valborg i år igen.

 

Det är så gott med hemgjord mjöd.

Dock har jag fuskat lite. Meningen är ju att mjöden ska blandas i ämbare och stå en dag och så ska man fylla i flaskor så det får jäsa färdigt.

Men jag hatar att tvätta flaskor.

Så jag sätter bara plastlock på och sätter hela ämbaret i kylrummet och så får vi hämta i tillbringare vartefter.

Kanske det inte blir exakt så som det skulle blivit om det tappats på flaska, men tillräckligt nära. 

Valborgsfesten blev perfekt, då vi fick nygräddade sockermunkar av mamma att avnjuta tillsammans med mjöden. Då kom valborgsstämningen. Tack mamma!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards