Direktlänk till inlägg 15 april 2021

Vakar

Av Cindi Groop - 15 april 2021 22:56

Har en kalvning på gång och kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska försöka sova någon timme eller borde jag gå ut och känna efter om allt är som det ska. Sitter framför övervakningskameran och bloggar lite samtidigt. Lyckades faktiskt logga in via telefon idag och ladda upp lite bilder. 


Det är Grinchen som ställer till med kalvning inatt. Hon är dotter till Hirscht av Frönshult och norska Ja P av Nes. Dräktig med Chicago av Katslösa. Jag är lite orolig att det är något fel. Hon är tydligt påverkad, men det går inte framåt. Ingen vattenblåsa har kommit och hon har inte börjat krystarbetet. 


Cazza som gått 4 dagar över tiden lydde faktiskt min uppmaning och fick en fin tjurkalv i går kväll. Den har ätit och ser bra ut. Jag hjälpte till att dra ut den, men den kom nog enkelt ut. Hon hade nog klarat det själv. Men då jag nu ändå var där kunde jag ju hjälpa.


Jag skrev ju tidigare att vi skulle skicka Polka till slakt. Så hon for förra veckan.

 


Fortfarande i fint skick fast hon hunnit bli 11 år.

Bifogar hennes stambok för den som är intresserad.

   



Slaktvikt 489,5kg, köttklass U-, fett 4-.


Vi har kvar flera av hennes döttrar, så hon har varit viktig för vår besättning. En bra ko som vi kommer att minnas.


Ja vad tror ni om den här Grinchen nu? Jag orkar ju inte sitta och glo hur länge dom helst, men är rädd att missa tiden om hon behöver hjälp.  Äsch, jag drar en filt över mig i fotöljen, kanske jag bara slumrar en stund. Sova får jag då kalven är ute. Godnatt på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards