Direktlänk till inlägg 23 april 2021

Motgångar

Av Cindi Groop - 23 april 2021 14:36

Jaja, jag behöver väl inte nämna vädret? Det är för jävligt. plus 1 grad och snöstorm. Och så ska det vara hela helgen. Kul.

  

Igår var det rätt fint i alla fall, men då var Liam spysjuk och hemma från Päivis, så då blev det heller inte mycket gjort.

Så då blev inte mitt första stängselprojekt färdigt som jag hade planerat. Och idag tänker jag då inte stängsla.


Nå, det finns ju saker som försummats i hushållet på sista tiden, men det biter inte riktigt på. Jisses vad man blir trött av lågtryck! Borde städa, baka och börja på med middagen, men men.......


Igår fick jag också ett samtal som lett till en del eftertanke. det visar sig att ett ungt vargpar har parat sig vid Ledörens södra udde den 6 mars. Valpar väntas alltså i början på maj. 

Visar det sig att de är kvar där ute i skärgården så kan vi inte föra ut fåren på sommarbete. Men det är svårt att se spår den här tiden.

Så hur gör vi?

För vi ut fåren utan att veta var vargflocken finns? Nä, känns inte bra.

Vi får vänta tills vi får besked om var de kan tänkas hålla till. Nära är de i vilket fall som helst, men ute på öarna har vi ingen möjlighet att vakta och beskydda våra djur, och vi kan ju inte sätta ut fåren som lockbete.

Nä, det här känns inte alls bra. Det blir väl nog att avsluta betesavtalen om det är så att vi ska ha varg runt oss.


Synd. För fåren gör nog mycket nytta för flora och fauna, men vargen vinner alltid.

Vi får fundera över det här nu en tid. Och nu då vi har fårhuset fullt av lamm. Nä, känns inte hoppfullt alls.


Ja, kalvningen jag väntade på sist gick inte heller bra. En motgång kommer sällan ensam. 

Jag låg på soffan hela natten med ett öga på övervakningskameran. Grinchen steg upp och la sig ner, vankade av och an, men det gick inte framåt. På morgonen, då inget hänt, satte jag fast henne i fångstgrinden och kände efter. Jo, två klövar, men ganska långt in och liksom tvärs över drivningskanalen, inte rakt bak. Jag försöker få dem svängda en stund, men jag är för kort och för svag. Ensam hemma, så jag ringer veterinär som kommer efter 1,5h. Han känner efter, jo kalven ligger 45 grader, men det finns ännu vätska, bara vänta.

Så jag väntar och väntar. På kvällen kommer så en fosterblåsa, yeiii. Och så väntar vi igen. Grinchen stiger upp och lägger sig ner. Jag sköter allt det övriga som ska skötas, men vid åtta-tiden bestämmer jag mig för att nu ska den ut. Vi kan inte vänta längre. Jag sätter fast henne igen och känner efter. Jo, nu är klövarna längre ut och rätt väg. Jag sätter på draglinor och börjar dra. Och dra. Nix. den rörs inte. Krister kommer och hjälper, vi drar båda. Den kommer lite längre ut, så klövspetsarna syns. Timmarna går och Liam är ensam inne. Jag ringer efter Linn som kommer för att vara med Liam, så vi får fortsätta att dra båda. Annars finns det ingen chans. och vi dra och vi kämpar. med mycket litet resultat. Då klockan är halv ett på natten funderar vi på att hämta bultpistolen. Vi är slutkörda, Grinchen är slutkörd och kalven högst antagligen död.

Då skickar Lucas textmeddelande från festen han är på: Hur går det? Jag svara:-är du i skick att slakta en ko? Jo, är jag väl?

Kom hem då. Ok, Kim är här också, vi kommer båda. Bra, men ni får försöka dra först.


Så efter 20 minuter kommer nya krafter med. Då är vi 4 som hjälps åt att dra. De tar spjärn med en planka, jag håller mot och hjälper kon. Och till sist kommer så en jättekalv ut. Död, men ut i alla fall och Grinchen lever! Det var nog i sista stund.

Så tacksam för alla som hjälpte till   


Grinchen får ett par ämbare med vatten med fruktsocker i. Och en hop hö bredvid sig.

Vi går in och duschar och stupar i säng. Pojkarna far tillbaka på fest.


Nästa dag är Grinchen lite vinglig, men hon äter och dricker och repar sig snabbt. Nu är hon ute i flocken igen. Det trodde vi inte kl 1 på natten kan jag säga.

Troligen hade hon gått över tiden pga att kalven låg fel. Vi hade inte kunnat göra mycket annorlunda. Fan ska ha sitt.


Ja, och så har jag nu då gjort min semindosbeställning klar. Jag tog en djup diskussion, med mig själv, och det blev att kompromissa litet. Jag beställde bara 5 doser av VB Chaplin.

 


Lite så jag kommer igång igen med semineringarna, utan att behöva bränna av de dyraste doserna. Jag kan ju alltid beställa mer till höstens semineringar om det känns så. 38 doser har jag nu till maj-juni, av 5 olika tjurar. 


Nej, nu ska jag börja göra något vettigt. Hoppas ni också får vara inne idag   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards