Direktlänk till inlägg 28 mars 2022

solen är så solig

Av Cindi Groop - 28 mars 2022 09:44

Det är kö till arbetsdatorn idag, så jag passar på tillfället och använder laptoppen för att titta in här en stund.


Vad ska jag berätta då? Vi väntar fortfarande på att lamningarna och kalvningarna ska sätta igång på riktigt. Imorgon kommer en grupp 10 åringar från 4H hit för att titta på djuren. Jag lovade små lammungar, men det finns ännu bara 2 st, så det blir ju lite futtigt. Nå ett dygn ännu innan de kommer, hoppas det då finns riktigt nya små.

   


Två kalvar har vi fått.

 

Den första är en kokalv efter Harley PP. Morfar är VB Nisse.

Allt gick enligt skolboken. Jo mamma är Gunnel, som jag skrivit om förr. Hon som alltid är längst fram överallt och som jag dräktighetsundersökte i vintras då hon var med och hoppade bland de brunstande korna. Men nu har hon alltså kalvat enligt planen. Kalvens halvbror, efter samma pappa, blev just tjurauktionens dyraste djur i Sverige. Han klubbades till ett pris på 114 000 SEK. 

Lilla Junneli blev plötsligt lite värdefullare   


Vi har också fått en tjurkalv efter tyska Moonlight. Också det gick helt problemfritt. Jag ska väga och märka den idag. Morfar är VB Testo.

Instängd inför kalvning är också Lancelot av Bäckabyn dottern Betty som väntas kalva när som helst. Seminerad med Hiking. Alla dessa tjurar är nya för oss, så det är väldigt spännande att följa med hur de ser ut och hur kalvningarna går.


Ja, igår kväll fick vi igen en massa snö. Usch. Hur ska vi bli av med eländet. Ser i sociala medier hur de vårbrukar på torra marker i Skåne. Just nu känns det som om det aldrig tänker bli vår här.

 


Jaja, kanske jag ska ta en tidig lunch och hoppas arbetsrummet blir ledigt snart. Jag har lite papper att scanna in och skicka, lite arrendeavtal som jag ska kolla upp arealerna på i dataprogrammet med de senaste digiterade arealerna i. 

Drömmer om sommaren....




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards