Direktlänk till inlägg 29 mars 2022

Återblick

Av Cindi Groop - 29 mars 2022 08:44

Jag tycker det är kul att läsa gamla inlägg och se att mycket nog inte alls gick som planerat   


Läser om Doris som jag skulle spara och Bilius, som inte alls skulle bli diko, pga vassa horn och för högt födelseindex.


Nåja, Doris sålde jag dräktig till en gård i östra Finland. De köpte en hund av mig och tänkte ändra från mjölkkor till Hereford biffkor. 

Hereford?, sa jag. Har ni funderat alls på simmental?

Nej, det hade de inte. Nå de fick komma och titta på våra djur och det slutade med att de ville beställa 20 kvigor.

Oj, 20 kvigor?!

Nåja, jag fick ihopskrapat en grupp, och i den försvann då Doris. Men jag hade ju kvar mamma Bilius. Och eftersom jag sålt alla avelskvigor fick Bilius stanna ett år till. Och hon är ännu kvar!

 

Hon väntar nu sin åttonde kalv, efter Testo, här i sommar.  Och födelsevikterna på hennes kalvar har inte varit onödigt höga alls. Även om hon själv hade en födelsevikt på 61kg. 

Så kan det gå. Veterinären tog bort hennes vassa horn också, så det problemet försvann. 

Riktigt fina kalvar har hon faktiskt fått, men jag har ännu inte sparat någon kokalv efter henne, men det ska jag försöka ändra på nu. Kvigan 513 Illusion planerar jag att spara som diko. Får se då om några år om mina planer håller bättre denna gång.

Men Bilius själv blir nog äldre. Jag tycker mig märka att hon ligger ner rätt ofta. Jag får hålla ögonen på henne i höst efter att hon fått sin kalv, om hon piggnar i eller om det börjar bli dags att runda av, så att säga.


Annars så har jag ju satt en hel del tid på att städa i skrubbar och gamla hus i vinter och ibland dyker det upp gamla minnen också där.

 

Hittade denna bild som togs för Vasabladet då jag var på hundutställning med min första hund, labradoren Becky med min syster Tina som sällskap. Becky fick jag, genom lite utpressning på mina föräldrar, då jag började gymnasiet, så det här borde vara någon gång kring 1986-87?

Becky var en fantastisk hund, oj vilken smart och vänlig själ hon var. Hon var min bästa vän i de tunga tonåren.

Oj, vad det vore roligt med en labrador igen! Men nej, så roligt ska vi inte ha. Det finns alldeles tillräckligt med hundtassar på det här hundhotellet redan.

Men alltså 1980-talet?! Var inte det alldeles nyss?

 

Jaja, här kan vi ju inte sitta still och bli äldre. Ha en bra dag!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards