Direktlänk till inlägg 2 oktober 2012

I väntans tider

Av Cindi Groop - 2 oktober 2012 11:33

Ja , jag hann ju nämna i ett tidigare inlägg att årets kalvar kommit tidigare än beräknat och att jag tog in kvigan Vickan som såg ut att börja kalva snart. Det skulle jag ju inte ha sagt. Vickan har förstås inte kalvat än!

Hon har beräknat tid till 28.9, alltså i fredags, och hon fyllde upp juvret redan tidigare. Så jag hade alltså väntat mig en tidig kalvning nu igen. Men icke.

Igår ringde jag efter veterinären för att han skulle känna efter om kalven vänder rätt. Det gjorde den tack och lov. Dessutom hängde det slem ur henne och juvret är som sagt välfyllt, så han sa att hon kalvar nog snart. Men han gav henne i alla fall en hormonspruta som ska sätta igång kalvningen inom 24h. Ja, nu har det gått snart 24h och ännu har ingenting hänt.

Det har varit mycket spring, dygnet runt för denna kviga. Hoppas hon nu får ut en levande kalv. Fader till kalven är en ungtjur från Sverige som började användas till semin förra året. Han heter Olvert av Esered. Jag har köpt 15st semindoser av Olvert, men det här är den första som ska födas nu.

Vickan hör till en av mina bättre släkten. Morfar är Camel av Häggenäs och pappa är Räfbackens Sickan, med avelsvärde +36 för tillfället. Jag vill alltså verkligen inte att detta ska gå fel nu. Ja, jag tror faktiskt att det här är den första av Sickans avkommor som kalvar in. Spännande, spännande. Nytt på flera sätt.


Så här ser det ut i övervakningskameran i kalvningsboxen. Vickan är den som har bakändan mot kameran i mittersta boxen. Tack vare kameran kan jag alltså blogga och övervaka kalvning på samma gång.

 


Idag flyttade vi in vårens kalvar i box. Tjurarna och kvigorna sorteras i skillda boxar och kvigorna flyttades över med lastbilen till ett annat hus. Jag älskar lastbilen mer och mer. De här kvigorna hade ju flyttats till och från bete i lastbilen också, så det var inte alls några problem med att få dem att gå på bilen. Förr har vi byggt stängsel runt gården och haft kvigorna att springa själv över gården, men det har nog ibland varit lite cirkus. Det är alltid svårt då man ska flytta djur till en plats de inte varit till förut.


Nu skulle jag behöva åka iväg och handla. Det är tomt i kylskåpet som vanligt. Men om kalvningen börjar medan jag är borta då.......  


Lucas är hemma från skolan p.g.a höstblåsor. En sjukdom jag inte har hört talas om förr heller. Det är tydligen ett virus som påminner om vattkoppor.

 

Så här ser han ut på händer, fötter och ansikte. Blåsorna svider, vilket har inneburit dåligt med sömn och aptit. Det började i lördags med över 39 graders feber och halsont. Det är ingen rolig sjukdom alls. Dessutom är den ju väldigt smittsam, så vi vet ju vad vi har att vänta oss.  

Det enda positiva med denna sjukdom är ju förstås att man vet att den är övergående, även om det är jobbigt medan den pågår.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards