Alla inlägg den 29 december 2012

Av Cindi Groop - 29 december 2012 15:48

Jag bor i en mycket liten by med bara några hundra invånare. Trots det finns här lågstadieskola, bybutik och bankfilial. Vi får vara nöjda så länge den servicen finns.

De som bor utanför centrumområden vet förstås att om man vill att något ska hända ute i bygden, så måste man göra det själv. Stadens insatser går i huvudsak åt till att hålla service i centrumområdet.


I vår by finns, och har funnits i långa tider, en vi-känsla som jag är stolt över att vara en del av. Byborna ställer upp för sin by och vill att byn ska utvecklas och inte bara somna in. Det är här jag hittar mitt favoritord : ELDSJÄL.

Enligt ordboken betyder eldsjäl en person med brinnande entusiasm för något. I vår by finns flera eldsjälar. Personer som sätter tid och omtanke på att alla Norrnäsbor ska känna sig glada över att vara just Norrnäsbor. Jag hoppas att de som aldrig själv har möjlighet att delta i byns gemensamma strävanden i alla fall erkänner att det finns underbara människor som ställer upp för oss andra.

Samtidigt hoppas jag att dessa eldsjälar förstår att de är uppskattade, fast vi andra allt som oftast glömmer att säga det och tacka för att ni orkar engagera er.


Jag kom att tänka på detta i samband med att vi planerar den årliga nyårsfesten i byns ungdomslokal. Varje år ordnar ungdomsföreningen nyårsfest med tre rätters middag, sketcher av byns ungdomar samt dans till levande musik. Vid midnatt dansar hela salen fågeldansen  


Varje år besöks denna fest av över 100 personer. En uppskattad fest alltså i en liten by. På denna fest umgås gammal och ung över generationer. De yngsta är i lågstadieåldern och de äldsta har varit pensionärer i många år redan.


Denna fest och allt annat som ordnas i byn, skulle inte vara möjlig utan just eldsjälar.

Så TACK alla ni som drar igång diverse projekt och ordnar fester för oss alla. Hoppas ni orkar många år ännu och hoppas att det finns gryende eldsjälar i dagens ungdomar.


Allt som är på gång i byn kan ni läsa om på byns hemsida www.norrnas.fi och så finns föreningen förstås på facebook.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards