Alla inlägg den 3 december 2013

Av Cindi Groop - 3 december 2013 06:15

Som utlovat kommer här en liten film från söndagens vallningsträning.

Det syns ju att hon ännu är en valp. I början siktar hon in sig på fel djurgrupp och plötsligt börjar hon lukta på en sten.

Det är ju såna barnsligheter som kommer att försvinna av sig själv då hon blir äldre.

Men jag tycker hon lyssnar bra och hon visar goda anlag för att bli en bra arbetshund så småningom. Kanske även tävlingshund om bara jag tar mig tiden att träna och åka på kurser. För det behöver jag verkligen. Visst har jag hållit på med vallhundar i över 20 år, men en riktig tränare kan ge så goda tips, och så ser de med andra ögon gamla ovanor som man dras med.


 
Kan ni förstå hur roligt denna "sport" är?

Då man får se sin lilla valp utföra det som den är avlad till att göra. Känna att man arbetar tillsammans.

Jag har inget större intresse av att springa på all slags hundsporter som är populära nu, men att se en vallhund arbeta är bland det bästa som finns. Och de är all olika. Visst beror det till stor del på att alla hundförare är olika också, men man ser så många typer och stilar av hundar då man åker på träningar och tävlingar. Vissa är allt för intensiva och stressar fåren, medan andra har för lite "tryck" dvs. får inte fåren att röra sig ur fläcken.


Men så finns det såna hundar som är riktigt lagom, med tillräckligt tryck utan att driva för hårt.

Sån hoppas jag Yezz kommer att bli. Eller sån tror jag hon blir. Min lilla bebis <3

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards