Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Ja det e måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt

Av Cindi Groop - 17 februari 2014 12:26

Kan ju inleda med att berätta att mjölk och bulle gjorde susen. Jag somnade direkt jag tog mig tillbaka till sängen.


Förkylningen dras jag tyvärr med än. Envis rackare det här. Som bonde så går det ju inte att ringa och sjukanmäla sig, utan om man bara kan gå, så är det att kurera sig med tillgängliga medel och gå ut och sköta om djuren. Det har jag också gjort, men inte mycket mer än det heller.

Det har i sin tur lett till att jag detta år följt med sportsändningarna på tv mycket mera än vanligt. Visst är det ju trevlig underhållning, men jag jobbar nog hellre.

Krister har fått åka ensam till skogs, och jag vet inte heller om jag denna vecka orkar dra på mig skogskläderna. Kanske imorgon, vi får se.


Jag har däremot surfat runt på nätet en aning. I mitt fall så betyder det att jag sökt semintjurar. Faba har en lång lista på tjurar i lager och jag hade nästan bestämt mig för att beställa av VB Linde General, då jag märker att han har samma pappa som Lancelot av Bäckaby, som jag köpte 10 doser av förra året. Nähä, inte General. Jag plöjer igenom alla tjurar på listan och kan konstatera att samtliga tjurar som uppfyller mina krav på hornlöshet, lätta kalvningar och bra tillväxt, finns på ett eller annat sätt redan i de semintjurar jag använder. Tjur efter tjur blev jag tvungen att stryka. Så gick jag vidare ut i världen för att försöka hitta någon tjur som skulle gå att importera. Tyvärr så har ju nästan alla länder olika sätt att beräkna avelsvärden, så det är så himla svårt att veta hur man ska läsa all världens stamtavlor.

Så kom jag på att det ju finns ett annat företag än Faba som sysslar med semin i Finland, nämligen Semex. Jag gick in på deras hemsida www.semex.fi och tittade vilka simmentaltjurar de kunde erbjuda i år. Till min förvåning hittade jag genast två stycken som jag kunde tänka mig att använda. Den första heter Champs Bravo och har precis de egenskaperna som jag letar efter. Den andra heter Polled Warrior och är en ungtjur som ännu inte är prövad här i Finland.

Till min stora glädje så fanns det en svenskspråkig kontaktperson som jag genast ringde till.

Samtalet ledde till att jag beställde 15 doser av Champs Bravo och visade intresse för Warrior, ifall någon annan vill köpa doser av honom också. Eftersom Warrior ännu inte använts i Finland så tillkommer stamboksföringsavgiften på honom i Finland, så om vi blir flera som använder honom så kan vi dela på kostnaden.

Jag var lite tveksam till hur det hela kommer att fungera i praktiken eftersom vi anlitar Faba som seminörer och våra doser uppbevaras i Fabas kvävebyttor, men enligt Semex så fungerar det helt på samma sätt som om vi skulle köpa doserna via Faba, förutom att Faba tar en avgift på 10€/dos för hanteringen av Semexdoserna.


Så nu ska vi testa det här systemet. Får se då om priskalkylen håller och semineringarna flyter på som vanligt.

Champs Bravo har ett avelsvärde på +26 i Finland och han har gett lätta kalvningar och hög 1-årsvikt. Ska bli spännande att se hans avkommor, förhoppningsvis nästa vår.


  Champs Bravo

Comments:

  • Bravo was the highest selling bull at the 2009 Red Deer Bull Sale going to Prospect Hill Simmentals.
  • Bravo has done an excellent job at Prospect Hill Simmentals, producing the next generation of outstanding polled female for their program.
  • He posts breed-leading EPDs for calving ease, low birth weight and milk, making him a leading candidate to use in your heifer program to ensure problem-free calvings while adding powerful female genetics back into your program.
  • Use Bravo on your heifers to produce those polled, stylish and powerful females to inject back into your herd.
  • Polled Fleck Fullblood
BORN
REG. #
TATTOO
BW
WW
YW
FRAME
SC
01/02/2008
701002
CHMP 60U
94 lbs
820 lbs
1370 lbs
 6.4
41 cm
CSA-S14
CE
BW
WW
YW
MCE
MWW
MILK
SC
CW
REA
FAT
MARB
EPD
20.1
-1.1
61.4
80.5
6.6
66.8
36.1
0.20
15.2
0.54
-0.087
-0.15
ACC
0.65
0.78
0.72
0.70
0.43
0.55
0.46
0.17
0.53
0.09
0.13
0.11
RANK
1%
1%
75%
85%
80%
10%
2%
40%
95%
55%
1%
85%
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards