Direktlänk till inlägg 3 juni 2014

Tisdag

Av Cindi Groop - 3 juni 2014 17:52

Ja nåt ska väl en rubrik heta.


Var via kvigorna på morgonen, fortfarande mycket spring fram och tillbaka, men alla vid liv. Gårdagens stressade ko låg fortfarande för sig själv, men nu stod hennes tvillingsyster med som sällskap. Hon steg nog upp då jag kom närmare, men såg på mig som vore jag ett spöke. Så jag drog mig försiktigt tillbaka och hoppas att allt lugnar sig under dagen.


Min fårklippningssax som jag haft på service till en kostnad av 90 €, höll 1 tacka. Så nu har jag fortsatt att klippa för hand. 4 klippta, "bara" 5 kvar. En dorperbagge som själv tappar ullen verkar som ett betydligt billigare alternativ nu. Den här fårklippningsrumban går mig verkligen på nerverna. Jag har ju förstås för lite får för att kunna anlita kringresande proffesionella fårklippare, men så här kan jag ju inte hålla på år ut och år in. jag vill ju kunna ha kvar min fårflock, men det här är ju bara löjligt. Hur många arbetsdagar får gå åt till att klippa 9 tackor?


I söndags blev jag annars inkallad till ett kodrivartalko. En highlandkviga på rymmen i grannnbyn skulle försöka fångas med hjälp av 30 frivilliga i drev och jag och mina tre hundar. Jag lovade inget resultat med en ensam ko som aldrig sett vallhund förr och tät skog som gjorde att hon lätt kunde gömma sig. Dessutom är min bästa hund inte längre så bra på att springa, min andra hund är döv och måste hållas i lina för att alls kunna följa kommandon och min tredje hund är bara valp och utan erfarenhet, men dock med stor arbetsvilja.


Några gånger fick drevet fram kvigan till åkerkanten där det var meningen att hundarna skulle ta över och driva in henne i en fålla, men kvigan ville inte ur skogen och ut på den öppna åkern utan svängde och tog sig igenom drevlinjen flera gånger. Alla hundarna kämpade så gott de kunde, men de var nog chanslösa mot detta. Motion fick dock både hundarna och jag. Så om du ser något lurvigt i skogen, så är det kanske bara en ko.


Nu ska jag slarva ihopa lite mat, ta in tvätten och förhoppningsvis klippa en tacka till innan kvällen är slut.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards