Direktlänk till inlägg 10 juni 2014

Första skörden

Av Cindi Groop - 10 juni 2014 07:24

Semineringarna är igång, tjurarna betäcker och grässkörden har påbörjats.


Vi balade det första i söndags och nu ligger 15ha med slaget gräs. Och det utlovas regn! Inte bra.

Gräset skulle gärna få förtorka tills imorgon, men vi måste nog börja på idag om vi ska hinna få allt inplastat innan regnet på onsdag kväll. Nackdelen med det är att balarna fryser ihop till isglassar i vinter om det blir en kall vinter. Det är inget roligt att hantera och högst troligt inte roligt att äta isglass i -20 grader.


Förutom att grässkörden pågår så samanfaller det med besprutningstidpunkten för stråsäden. Så Krister kör traktor både natt och dag. Men det tycker han bara är roligt, väl? Själv sover jag om nätterna nu då kalvningstiden är över. Skönt.


I lördags skulle jag ha fått åka till en ny stor fårgård i Pensala för att hjälpa till att träna deras får med hund. Men förstås hade jag kvigor i högbrunst på morgonen, så det blev att ringa seminören istället. Det är en av nackdelarna med att seminera. Man vet aldrig vilken dag man hamnar att parera seminören. Då man släpper korna med tjuren så sköter ju han allt. Så som vanligt fick jag meddela att jag inte kan komma med. Det är säkert frustrerande att försöka få med mig på något. Jag lovar alltid att komma med, men i sista stund så är det något som gör att jag inte kan åka.


Nu måste jag fortsätta.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards