Direktlänk till inlägg 26 juni 2014

Hänt i veckan

Av Cindi Groop - 26 juni 2014 12:30

Hej igen,


Nyss hemkommen från mitt första möte med svenska lantbruksproducenters fullmäktigemöte i Kasnäs. Vi hade möte, föreläsare och gårdsbesök.

 

Intressant på många sätt och vis. Vi gick igenom bl.a förra årets verksamhet och bokslut samt lite förnyande av stadgar.

Det var således med en bunt papper jag underhöll mig på midsommarafton för att nu ens lite vara förberedd på vad som komma skulle.


Förövrigt har jag försökt uppdatera min egen hemsida lite. Uppdaterat lite texter och infogat nya bilder på www.rafbacken.fi. Jag blir glad om ni kommenterar och ger förbättringsförslag. En stor förbättring tycker jag själv är att jag lyckats infoga bilder på avelstjurarna som vi har till salu. Ännu borde jag göre en fullständig förteckning över kvigorna, men så långt har jag ännu inte hunnit. Och så bör jag ju komma ihåg att förnya tjurbilderna vartefter de växer.


Idag har vi levererat biffkött som vi tog i retur. Krister göder vallen med förhoppning om ännu en grässkörd i år.

Det har ryktats om nattfrost på flera ställen senaste natt. Vi får hoppas att det inte skadat grödorna. Nu vill vi ha regn och värme.

 

Bifogar en bild av då jag förde fåren på bete. Då såg betet ännu ynkligt ut, men nu finns det nog alldeles tillräckligt med gräs åt dem. Det är viktigt att får påbörjar betet då det är ungt. Om det växer för långt så trampar de bara ner växtligheten och det bästa näringsvärdet går till spillo.


Nu är fåren uppdelade i två grupper, de äldre tackorna går på Ledören med sina lamm och de tre tackorna som lammade första gången i vår går här hemma i en hage med sina små.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards