Alla inlägg den 15 oktober 2014

Av Cindi Groop - 15 oktober 2014 13:59

Just hemkommen från veckans matshopping. Något jag undviker så länge det går, men är det tomt i alla skåp så är jag så illa tvungen.


Kalvar, kalvar, kalvar. I alla knutar och vrår. Allt har nu gått så mycket bättre än med Hirscht. Om hon fick en elefant så kom det en liten antilop dagen efter. Krister var på lantbruksmässa och jag hade inget annat än att sköta om djuren och matlagning till mig och sonen före jag skulle åka på hans konsert till simhallen. Allt gick fint, men på förmiddagen började jag titta på kvigan Ziesta att hon nog hade ovanligt spänt juver. Hmmm...

Kollade min lista och kunde konstatera att hon har beräknat datum till 23.10, så det är lungt inte kalvar hon ju nu då. Men tji fick jag.

Jag förde upp sonen till 16.45 Då hade jag bara kvar att halma 2 halmbalar och ge en ensilagebal. Inga problem. jag skulle ändå hinna till konserten i god tid.

Då jag kommer ut igen kan jag konstatera att Ziesta går med svansen utåt och ser bekymrad ut. nej fasiken, hon tänker visst kalva i alla fall. Okej, jag för bort de andra korna och sätter in henne i kalvningsbox. Inte går det väl så snabbt tänker jag och börjar därför skrapa gången där jag ska köra balrivaren. jag kikar in som hastigast och ser förstås två fötter sticka ut. jasså, det går så här snabbt! Jag springer in efter handdukar och draglinor för säkerhets skull. Då jag kommer ut igen har de utstängda korna lyckats få upp grinden och springer glatt skuttande omkring på min nyskrapade gång NEJ!!!!!!!! Jag hinner inte med sånt här skit nu. Fast med yttergrinden och ut med korna igen. Visst har de hunnit smutsa ner en del, men det hinner jag inte bry mig om nu. Jag går in igen till kvigan och får se då hon föder en liten, liten tjurkalv. Klockan är då 19.10 och konserten började för 10 minuter sedan. Suck. Jag halmar och kör gräs, kollar att ko och kalv har det bra. Springer en snabb tur med hundarna, duschar och kör snabbt upp till centrum. Jag hinner höra den sista låten.

Förlåt, jag hade faktiskt velat vara där.........


Bifogar också en filmsnutt av en djupt sovande liten kalv. ibland blir man ju rädd att de är allvarligt skadade.


 


och Mette-Marit har fått tackorna som sällskap medan Atte skolar sig på Kimito.

Vet inte hur bra de trivs med varandra, men hon behöver nu inte vara ensam i alla fall.


Nu åter till kossorna, vägning av gårdagens kalvar och instängning av blivande föderskor står först på programmet. 



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards