Alla inlägg den 3 maj 2015

Av Cindi Groop - 3 maj 2015 16:15

Jag vet inte vad jag gjorde annorlunda, men plötsligt hittar wisu och vipu varandra och tycke uppstår! Uppgifter förs över och jag sitter bara och glor. Ok, vackert så. Nu gäller det bara att gå igenom varenda skifte och kolla att allt stämmer. Jaha, inga uppgifter på arrendegivare finns med utan programmet tolkar uppgifterna som om vi äger allt vi odlar. Jag får skriva in skriftligt arrende och arrendegivarens namn på ca 50 skiften. Ett i gången. Och dataprogram går snabbare för att....????


Det fattas sort på kornutsäde på 1 skifte. Röda varningstrianglar lyser. Jag korrrigerar. Till sist går jag till vipurådgivaren och den visar bara gröna skyltar. Skicka iväg stödansökan, enter. Jepp, tror det fungerar. Skicka iväg ansökan om stöd för djurens välbefinnande. Jepp, även det går fram.


Men om vi ska få något stöd för kontrollerad dränering så måste blankett 486 eller vad den nu hette skrivas ut från nätet och lämnas in i pappersformat, samt kopia på hälsovårdsgranskningen som veterinären gjort. Så jag måste ändå upp till lantbrukskansliet och lämna in papper. Och så var det specialstödsansökan och dräneringskartor och fan och hans moster. Men i alla fall är jag en bit på väg nu då huvudstödsansökan är ivägskickad.


Och osäkerheten finns kvar. Har jag gjort rätt? Har jag sökt alla stöd vi har rätt till? Är allt med?  Kommer inspektörerna att bränna oss och statistiken visa att vi bönder bara fuskar?


Jag tycker att det var mycket bättre förr då man lämnade in ansökan i pappersformat. Då kunde man på ett enkelt sätt överblicka vilka stöd man hade sökt och ha kopiorna i en mapp i hyllan bara att ta fram och kontrollera om det är något man blev osäker på. Nu är allt i ett invecklat dataprogram som jag åtminstone inte har någon överblick över. 

Vad betyder det att huvudstödsansökan är inskickad? Vilka stöd har jag sökt? Är alla skiften med?


Nä nu måste jag lämna datorn och fixa middagen tills vårbrukaren kommer hem. Potatismos och köttbullar är beställda. En äppelpaj tror jag jag hinner med om jag skyndar mig.




Av Cindi Groop - 3 maj 2015 09:45

Sitter nu här för andra dagen och sliter mitt hår. 

Krister matar in alla uppgifter om alla händelser på alla våra skiften i ett dataprogram som heter WebWisu. Där finns alltså alla uppgifter om vad vi ska odla var under 2015.


Stödansökan finns i ett dataprogram online som heter Vipu. Nu ska det alltså gå att skicka alla uppgifter från anteckningsprogrammet till stödansökningsprogrammet. Jag läser anvisningarna och försöker göra som det står. 


Första gången får jag error för att 5 skiften har för långa namn. Jag går tillbaka till anteckningarna och tar bort lite bokstäver. Nytt försök. Sessionen är avbruten, logga in på nytt. Jag loggar in med bankkoderna på nytt, försöker igen. Nix, det fungerar inte. Jahapp. Vad gör jag nu? Jag ser ju att jag är online i Vipuprogrammet men det ser inte WebWisu. Jag loggar in igen. Samma resultat.


Och det där j-vla Vipu. Det är inte logiskt för 5 penni. Jag satt hur länge som helst igår innan jag hittade var jag skulle ansöka om stöd för djurens välbefinnande och miljöstödsersättningen. Till sist ramlade jag över det i misstag. Vet inte om jag hittar samma ställe igen. Läste alla anvisningar och försökte kryssa i de alternativ som passar vår gård. Hela systemet är så invecklat så det går inte att räkna ut vad det innebär för oss i pengar. Det är djurenheter hit och ersättningsnivåer dit. Iband för alla djur, ibland för hondjur, ibland för tjurar över 12 månader, ibland för alla djur över 6 månader. Försök räkna ut då om jag kryssar i alternativ 1.3b så betyder det hur mycket pengar jämfört med om jag kryssar i alternativ 1.3c?

Men jag kan ju inte skicka något alls innan jag har in skiftesuppgifterna från webwisu.


Snart skriver jag ut allt i pappersform och går till lantbrukskansliet med hela kladden. Sablar, vad frustrerad jag blir.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards