Alla inlägg den 13 september 2017

Av Cindi Groop - 13 september 2017 14:32

Förra torsdagen sysslade jag med sådant som legat på men inte blivit gjort. Jag plockade av de sista svarta vinbären, klippte lite buskar, städade hönshuset (absolut på tiden) och allt möjligt ditten och datten. Liam var hos mommo och moffa.

Kändes skönt att få undan sånt som inte hunnits med.

Då jag hämtade ny halm till hönshuset gick jag förbi sjukboxen där vi stängt in en högdräktig halt kossa. Hon hade fått en 5 dagars kur med Ketovet och verkade ha blivit mycket bättre.

Hon hade beräknad tid till 16.9 och hade ännu inte fyllt i juvret.

Men då jag gick förbi tyckte jag hon såg lite otålig ut. Tänker hon börja kalva? Börjar vi höstkalvningarna med tvillingar i år också?

Klockan hade blivit ganska sent på eftermiddagen och jag cyklade ner och hämtade hem Liam.

Hemma igen så gick jag via kossan igen. -Jovisst, nu syntes vattenpåsen.

Första kalvningen efter en ny kanadensisk semintjur som heter Bar 5 Evolution.


Krister höll på att halma och mata de andra, så Liam fick gå till stallet med storasyster en stund.

Jag gick och bytte om och hämtade handdukar, engångshandskar och draglinor, för säkerhets skull.

Då Krister var färdig med utfodringen tog han Liam och gick in och började på med middagen.

Jag blev kvar ute och inväntade kalvningen. Det gick lite långsamt tyckte jag, men så känns det ju då man bara står bredvid och tittar på.

Så småningom såg jag två små klövar som pickar fram. Jepp, två klövar och rätt väg kommer de. Ser bra ut.

Då det ännu tar en god stund så beslutar jag mig för att sätta fast henne i fångstgrinden och känna efter.

Jo allt känns nog bra, men hon har inte de rätta krystvärkarna.

Jag beslutar mig för att sätta på draglinorna och hjälpa till. Ut kommer en pigg liten flicka.

 

Jag släpper lös kossan så att hon får ta hand om den lilla. Klockan är nu snart halv åtta och jag bestämmer mig för att gå in och äta något innan jag fortsätter.

Liam har somnat då jag kommer in, men vaknar nästan genast. Han gråter tröstlöst och ropar bara mamma, mamma. Jag känner att han har feber och är snuvig.

 Jag plockar i mig en kronärtskocka med en storgråtande bebis i famnen.

Krister går ut istället. Men ingenting mera kommer.

Ca. kl. 22 somnar Liam äntligen igen. Och nu syns två klövar igen i övervakningskameran.

Jag går ut och sätter på draglinorna. Den här kalven är betydligt större och denna gång är det bakklövarna som kommer först.

Jag drar för kung och fosterland och ganska snabbt kommer även denna ut. Men det är för sent. Den är redan död. Suck.

Men en pigg kalv har vi i alla fall. Jag går in och duschar och lägger mig bredvid Liam.

Han är febrig och vi får en dålig natt.

Nästa dag ska alla betesdjur köras in från Sjösläton.

Fortsättning följer....


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards