Alla inlägg den 1 juni 2018

Av Cindi Groop - 1 juni 2018 08:29

Klockan är halv 10 och Liam sover än! Nå, jag har ingen barnvakt på förmiddagen , så lugnast medan han sover.

Ute är det faktiskt lite mulet och blåsigt, men bara 3 droppar regn har vi fått.

 


Baggarnas bete är slut och de får nu tilläggsutfodring på betet. Meningen är ju att tackorna ska ut till öarna och baggarna få flytta till deras beteshage, men då vattenståndet är så lågt så vi inte får ut transportflotten i vattnet. Hoppas vi får ut den på något sätt på söndag. För nästa vecka börjar troligen grässkörden och då hinner vi inte flytta några djur.

Jag måste försöka bygga någon tillfällig fålla åt baggarna här hemma på backen. Visst det blir något halvfärdigt som ska övervakas så att de inte rymmer, men jag har inte så mycket val. Finns ju massor av områden som skulle kunna betas, bara det fanns stängsel runt.

De senaste kvällarna har jag roat mig med att ta kvällsrundan med hundarna i kombination med baggarna på bete utanför hagen. Jag har alltså släppt ut fåren och hållit dem med hundarna. Fåraherde är ju också ett arbete. Det kunde jag ju förstås göra från morgon till kväll, men då blir ju inget annat gjort.

Bra träning för hundarna är det i alla fall. Nemo behöver verkligen lite arbetserfarenhet. Han har inte självförtroendet att göra så mycket än, även om han tycker att det är olidligt spännande.

 

Själv blir jag lite uppäten under dessa betesstunder.


 Kan inte dom här bara torka ihjäl?


Vi har haft lite gårdsbesök också. Förra helgen var det ett gäng glada damer på möhippa som slängde upp den blivande bruden på häst.

 

Och igår ringde en skola på utflykt om de fick komma via en sväng, då de planeret in lite för litet program för dagen. Jo kom hit bara så får ni titta på kossor och får.

 

30 barn plus lärare på rundtur. De var inte så lång stund, men Liam blev jätteledsen då de for och inte stannade och lekte i sandlådan. Börjar nog bli dags för honom nu att få börja på Päivis.


Vackra nätter har vi nu annars. Man borde inte sova alls den här tiden på året.

 







Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards