Direktlänk till inlägg 20 oktober 2019

Före allt startar upp igen

Av Cindi Groop - 20 oktober 2019 07:59

Ja det är söndag morgon och huset är alldeles tyst. Ahhh.

Just me, myself and I. Och kaffe.


Nu är det höst på allvar.

 

Frosten kom, och tog mina blommor.

Det regnar och är blött.


Vi beställde täckdikning i april i år. Än har de inte setts till. Nu börjar det bli på gränsen om det längre går att köra med tunga maskiner på åkrarna längre.

Slaktbilen kommer imorgon. 4 stora tjurar, 2 kor och en kviga står på listan. Köttretur 31.10 Än idag kan jag ta emot köttbeställningar.

Fåren har jag inte fått något avhämtningsdatum för än. Däremot så går det i höst att få återtag även på lammen. Det var ju ett positivt framsteg.

Om det inte var för att vi i förra veckan fick brev om att vårt slakteri helt kommer att sluta med fårslakt och vi istället hänvisas till ett slakteri i Lappland. Så lammköttsproduktionen i våra trakter är nog hotad nu igen.

Vi har haft det bra med svenskspråkig slaktverksamhet hittills, men det är slut nu för fårens del.

Själv sätter jag inte på någon bagge alls i höst. Känns meningslöst. Det är tydligen bättre att importera lammkött från Nya Zeeland.


Jag får ju känna mig lyckligt lottad som har så pass liten fårverksamhet att jag kan välja. Värre är det för de gårdar som satsat på lammproduktion. Marknaden vill ha mera dikor, inte får. Men vissa gårdars marker och andra omständigheter gör att de lämpar sig bättre för får. Men det bryr sig markanden inte om.

Det är ju lite lustigt kan man tycka att det skrivs så mycket om hur viktigt det är för den biologiska mångfalden med betande djur, speciellt i skärgården för alla häckande fåglar och den speciella växtlighet som finns där, men att det i praktiken är väldigt besvärligt att hålla får. Fåren lever ju året runt, men betessäsongen är bara 4-5 månader i året. 

Jag vet att det är många fårfarmare som upplever väldig osäkerhet inför framtiden just nu.


Jag fick annars just meddelande att Lucas fällt sin första älg! 

Han är första året med i jaktlaget och denna helg är den tredje i höst som de är ut och jagar.

Han har trivts jättebra i laget och jag är tacksam för att de rutinerade jägarna tar väl hand om nykomlingar. 

Varken Krister eller jag jagar ju, så han har väl ärvt intresset av sin morfar. Därifrån har han också fått mycket hjälp med allt som är nytt. 

Så glad för Lucas skull idag.


Idi, som numera heter Didi, har fått åka på en vecka specialbehandling hos Linn i Solf. Bara de två och massa hundgodis. Didi är överlycklig. Nu är det kommandoträning som gäller. Och språkkurs. Inte så svårt att lära nytt då det inte fanns så många fungerande kommandon från förr.


Måste också visa vilka fina vinteräpplen vi fått i år.

 

Stora och helt utan maskhål. Kylrummet är välfyllt med äpplen och på menyn finns 50 recept på äpplen, typ.

Det är minsann inte ofta våra äpplen blir så bra som i år.


Solrosorna har frusit bort nu, men de var fina en kort stund i alla fall.

 


Ja och en morgon nyligen så hade vi invasion av nattfjärlilar på häbret.

 

Tyvärr suddig bild, men det var massor av dem.

Häbret har annars fått ny färg av flickorna i sommar.

 

Häbret är troligen den äldsta byggnaden på gården. Det står 1752 inristat i stockarna.


Nu dags att ta tag i dagens göromål. Stänga in slaktkorna i box, skriva färdigt köttreturblanketterna och alla dokument som ska följa med djuren. Flytta tackorna på nytt bete, jo det finns ännu lite, men slaktbilen får gärna komma nu snart. Och så kommer hästskoaren via och slår fast en ny sko på Athina som tappat en framsko.


Annars så har jag troligen ett tufft beslut att ta ganska snart. Piruett, som är 22 år, mår inte så bra. Hennes tänder klarar inte riktigt av att tugga gräset som hon ska. Det kommer ut otuggade gräsbollar då och då och det märks både på hullet och pälsen att något inte står riktigt rätt till. Veterinären kommer för att se till tänderna inkommande fredag.

Men dessutom tror jag hon har ont i ett bakben. Så när ska man dra gränsen?

Inget roligt beslut, för hon är på gott humör.

Men jag har lovat att inget djur ska gå kvar här för min skull om de inte mår bra. Jag vet ju att slutet närmar sig, men hur bråttom är det? Klarar hon en vinter eller två till, eller borde jag ta bort henne denna vecka? Ska rådfråga veterinären på fredag.

Men det är ju sånt som maler i bakhuvudet hela tiden. Vad är rätt och vad är fel beslut?

Jag tycker inte man behöver ta bort ett djur bara för att det är gammalt, men att utsätta djur för onödigt lidande vill jag inte vara med om. De döljer ju dessutom instinktivt smärta de här djuren.


Okej, men nu till jobbet och slut på funderingarna.

Imorgon ska jag annars på en kurs till Kauhajoki. Kursen handlar om genetisk kartläggning av våra dikor. Såkallat genom- projekt. 

Återkommer då jag vet mera.

Och så är det utvecklingssamtal på Päivis kl 15.

Den här hjärnan måste vara med i alla möjliga kringelkrokar.


Det har annars börjat en intressant serie på SVT om hjärnans utveckling. Den ska ni titta på om ni har möjlighet. Intressant!


Och så lite musik för hjärnan denna gråmulna dag.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards