Direktlänk till inlägg 4 maj 2020

Vi mårar på

Av Cindi Groop - 4 maj 2020 07:20

Oj vet ni, jag har just fått äta frukost och dricka kaffe alldeles ensam. Lilleman sover än.

Så fruktansvärt skönt.

Vi tär på varandra lite väl mycket nu då han inte kan gå till Päivis i coronatider. Om han vaknar samtidigt som mig och håller igång hela dagen tills vi stupar i säng, så finns det inte mycket kvar av mitt förstånd.

Jojo, jag vet nog hur man borde hantera barn, men då jobbet likt förbannat måste skötas och han testar gränser från morgon till kväll, så är det lite svårt att bevara sin lugna pedagogiska sida. Jag känner att jag inte heller längre tål mycket bråk innan humöret far.

Nå, den 14.5 öppnar Päivis igen. Vi får så lov att försöka klara oss tills dess.

En sådan där snickeboa skulle kanske vara bra att ha, där man får sätta haspen på en stund då och då.


Nå, livet på gården fortsätter.

Livdjursförsäljningen går rätt bra i år. Vi har djur reserverade för leverans i början av juni till alla håll och kanter. Blir svårt att få gemensam transport ordnad då gårdarna ligger åt alla olika väderstreck.

Kalvningarna efter Charmör går fortsatt bra. Kalvarna ploppar ut och stiger upp inom 15 minuter och dricker. Jag har förresten en som jag måste hinna väga och märka idag.

Bara två kalvningar kvar nu så är det klart denna vår.

Vårbruket har kört igång. Linn börjar jobba hemma idag. Så skönt! Harvning i Övermark på schemat första dagen.

Jag måste beställa veterinär för Naseva hälsogranskning och provtagning av 20 kalvar för M. Bovis.

Svaren på svenskarnas blodprov har dock inte kommit än. Det oroar mig lite. Ligger provrören någonstans på postens lager? Säg inte att vi måste ta om blodproven. Jag börjar just få djuren att få tillbaka tilliten till mig efter senaste provtagning.

Svenskarna ska ha en ny halmbal och ny gräsbal idag också, kornas rasthage skall skrapas och så har jag tvätt som behöver tas om hand. 

Hoppas på att det är den gullige Liam som snart vaknar och inte den som kastar pinnar efter katten och stressar hunden och klättrar på farlig ställen. Jag känner redan hur jag andas för högt uppe i bröstkorgen bara vid tanken på vad dagen ska bjuda på.


Lugna, djupa andetag. Nå, nu kör vi!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards