Direktlänk till inlägg 17 september 2020

Dagen efter

Av Cindi Groop - 17 september 2020 20:19

Ja, dagen efter en häftig storm och en natt med ca 2 timmars sömn för min del. Jag somnade kanske någon gång efter 5-tiden i vardagsrumssoffan med den stressade hunden äntligen lugnad bredvid mig. Straxt efter 7 tyckte Krister att det nog börjar vara dags för mig att gå upp och kontrollera vad stormen ställt till med. ÖÖöööhhhh........

Alltså karlar, de kan troligen sova fast tredje världskriget pågick utanför dörren.


Det tog en stund för mig innan jag kom på att Liam skulle iväg till Päivis, skönt! Trötta mammor och energiska barn är aldrig en bra kombination. Kanske jag hinner ta en tupplur efter lunch idag.

Så frukost, kaffe och iväg. Hämta lite reservdelar till hjullastaren, på samma gång.

Hem,mata hästar,  köra säd och gräs åt betesdjuren. Jo, alla mår bra, stängslet lite snett, men alla inne. 

kan konstatera att vi klarat oss med lindriga skador. Lite kringblåsta grejer, vårt gamla äppelträd har delvis knäckts, klematisspaljén ligger, kvistar och löv lite här och där och några tegelpannor har blåst av gamla huset.Luckan som stod och slog inatt skruvas igen. Isoleringen torr och där den ska vara. Elavbrott i 12 timmar. Men vi startar generatorn så vi får ström och djuren får vatten.


Lunch och sen iväg för att kontrollera att allt är i skick vid skären. Där har en hel del träd blåst omkull, men någon har redan hunnit såga av stammarna som ligger över vägen, så resten får vänta tills senare. Vid stranden märker vi att vattnet är extremt lågt och Lucas Buster-båt har slitit sig och försvunnit. Vi kör och söker den längs stranden i sundet, men inte ett spår. Antingen har den sjunkit eller så driver den på havet någonstans. För stormigt på havet ännu idag för att ge sig ut i vågorna och börja söka. Det var väl onödigt? Den skulle ha behövts nu då jakten snart startar ute på öarna.

   

Flotten på torra land och inget vatten i stranden.


Och dit for min middagsvila. Hem igen, kaffe, och börja ta fram papper inför vår ekologiska granskning imorgon bitti.

Hinner inte bli klar innan det är dags att hämta Liam och göra middag. En lammsadel hade jag tinat upp tills idag. Mums.

Ut och köra gräs igen åt betesdjuren, vattnet slut, fyller upp just innan det blir mörkt. Ut med hundstackarn en sväng, ja fast hon fick ju vara med på promenad och söka båten förr idag. In igen, elda i pannan, printa ut djurlistorna över olika djurgrupper, hela besättningen och alla utmönstrade och köpta djur sedan förra granskningen. Hopp i duschen och då jag kommer upp i huset igen så sover alla! Va? Det var ju jag som var trött! Fast nu kan jag inte gå och lägga mig då jag har vått hår. Då ser jag ut som den brittiska premiärministern imorgon då granskaren kommer. Fast om Boris täcks visa sig i tv med håret på ända, så kanske jag täcks visa mig för en stackars inspektör.

 

Det märks kanske att jag är lite trött?


Nä, nu ska jag bara stänga pannan, tvätta tänderna och så hopp i säng. Hoppas  på många timmar oavbruten sömn.

Gonatt!


Och shhhh, berätta inte detta. men jag måste bara få sätta in en bild på någon som är jättelycklig över att storebror äntligen är hemma igen.

 

Så här satt de länge. Men shhhh, ni har inte sett detta.......


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards