Alla inlägg den 8 oktober 2020

Av Cindi Groop - 8 oktober 2020 08:02

Nyss inkommen efter veterinärbesök till Polka.

Veterinären tittade på livmodern med ultraljud och den var tom. Ingen kalv. Suck.

Men hon hittade också orsaken, en cysta på höger äggledare.


Tack och lov är det enkelt avhjälpt. En liten spruta i nacken så borde cystan försvinna och normal brunstcykel återkomma inom fyra veckor. Bra så.


Men detta var ju en dyr läropeng igen. Inte bara veterinär arvodet utan det att Polka kalvade senast förra hösten. Så ändrade vi ju inriktining med färre höstkalvande så att de som inte blev dräktiga under de 3 veckor en ungtjur var med i december automatiskt flyttade till vårkalvande gruppen. Där var då Polka med. Jag seminerade henne i våras, inte bara en gång, utan två gånger med den bästa (dyraste) semintjuren jag hade, Imperator och hon blev inte dräktig. Nu har hon då gått resten av sommaren med Chicago och inte heller kunnat bli dräktig.


Nu är semineringstiden över för denna säson, så nästa möjlighet för Polka är i december, då det är meningen att jag ska seminera allt själv. Igen en möjlighet till misslyckande. Och första chans till kalvning är 2 år efter senaste kalvning.


Detta är ett skolboksexempel på hur man inte ska göra inom dikoproduktion. Blir dikon inte dräktig så är det slaktlistan direkt. Men nu handlar det här ju inte bara om en diko, utom om min kära Polka av Frönshult.

Har jag släpat henne från Skåne, måste hon väl vara värd en extra insats? 

Och jag lärde ju mig något nytt. 


Och nu får jag börja planera vilken spännande semintjur jag ska använda åt henne i december!


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards