Direktlänk till inlägg 10 december 2020

Vi seminerar!

Av Cindi Groop - 10 december 2020 14:22

Igår kom jag så äntligen igång med semineringsövningarna igen. Det var ett gäng kvigor som arbetade sig svettiga på tisdag kväll, så på onsdag ringde jag och hörde mig för om min övningsseminör var i tjänst. Och det var hon, så jag bokade henne att komma till oss sist på dagen och med tilläggstid, så att jag fick öva seminering under övervakning.

På onsdag visste jag inte 100% säkert vilka alla kvigor som på riktigt var i brunst och vilka som bara var med och hoppade för nöjes skull. Men helt säker var jag på 475. Så henne satte jag fast i låsgrinden, byggde box runt omkring så inga extra kvigor skulle störa och hämtade alla tillbehör: min semineringsväska, varm vatten, mappen med djurkorten och skyddsförklädet.

Då seminören kom så gick vi först igenom alla moment. Putsa pistoletten, saxen och pincetten. Ta fram rätt dos ur kvävebyttan och värm upp den i 33-37 gradigt vatten. Sätt på skyddskläder och handskar, torka av dosen, läs att det är rätt tjur, i detta fall Mustik. Trä på dosen i pistoletten, klipp av änden, sätt på skyddsrör, kolla att det kommer ut en droppe. Sätt dosändan i armvecket, sätt glidmedel på skyddshansken och gå till kvigan.

Sätt in änden av pistoletten och töm tarmen med höger hand. Stryk in armen och sök upp livmoderhalsen. Just det, man söker ju liksom i blindo. Vad är det för delar jag håller i? Jag söker och känner, hittar livmoderhalsen, som ska kännas som ett hammarskaft, men hittar ändå inte rätt med pistoletten. kvigan rör på sig, jag tappar greppet och pistoletten faller i golvet. Okej, börja om från början. Samma procedur.

Denna gång känner seminören först och kan därefter instruera mig och då går det bättre. Jag trycker av dosen och jag har seminerat min första kviga! Jippii!

Det tog ju rätt lång tid, men kvigan stod snällt stilla.


Nå ännu vet vi ju inte om det lyckades. Om 3 veckor ser vi om hon kommer i ny brunst eller om hon blev dräktig direkt. Men jag har ju fler kvigor att träna på. Så vi fortsätter övervaka kvigornas beteende och hoppas på att seminören har tid att träna med mig. Snart är jag förhoppningsvis redo för examen.


Bifogar bild på min avelsplan. All världens dataprogram för korna har vi, men då jag vill ha något gjort så är det fortfarande rutigt papper och penna som gäller. Säkert finns det någon funktion i programmet som kan göra samma sak, men jag orkar inte söka. Vad är det för fel på papper och penna förresten?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards