Direktlänk till inlägg 11 oktober 2014

Som jag trodde

Av Cindi Groop - 11 oktober 2014 11:59

Fredagskvällen fick ett sorgligt slut då vi fick en elefantunge efter många om och men ur Hirscht. En död sådan.

 

Det var ju så här det inte fick sluta. Jag tar varje kalvs död väldigt personligt. Vad hade jag kunnat göra bättre? Borde jag ha tagit veterinärhjälp och satt igång förlossningen redan för en vecka sedan?

Men det är ju nog meningen att korna ska klara det på egen hand. Vad berättar det faktum att Hirscht endast har en kalv i livet efter 3 kalvningar? 

Ja kalla fakta säger ju att hon borde gå på slaktlistan, men hon är en av mina absoluta favoriter. Hon kommer fram och sätter huvudet i min famn, varje gång jag går in i hagen, och vill bli kliad runt nacken. Hon är så lugn och sävlig. Jag vill gärna avla på hennes lynne, men om kalvarna blir för stora?

Tyvärr är hon också för fet. Hennes bakgrund med döda kalvar och försenade dräktigheter har gjort att all mat som skulle gå till hennes mjölkproduktion istället har satt sig på låren och ryggen. Högst antagligen är även hennes övervikt en delorsak till kalvningsproblemen. Inte första gången, men kanske denna gång.

Hur ska jag då få henne att gå ner i vikt? Ja nu borde jag då ha tillgång till flera olika fållor för att kunna ge rätt sorts mat till rätt ko. Hirscht borde ju nu få i princip bara halm och mineraler, men hon kommer att gå i samma grupp som dräktiga kvigor och de behöver betydligt bättre mat än så. Men får Hirscht bra ensilage nu så blir hon ju bara fetare och fetare och nästa kalvning blir ännu svårare.

Jag hade ju enkom valt en semintjur åt henne  i år som skulle ge mindre kalvar, men det hjälpte inte.


Suck och stön. Enklast skulle det ju vara med slaktbilen. Men då jag inte vill!!!!!!!!!!!

F-n också då man blandar känslor in i sina val. 


Kanske jag anmäler henne till programmet Biggest looser?

Min fina Hirscht   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards