Direktlänk till inlägg 17 september 2017

Fåren på Märigrund

Av Cindi Groop - 17 september 2017 06:00

Jag missade visst att skriva om då vi förde ut fåren till Märigrund.


Vanligtvis har vi ju fåren på ön Ledören. Det är passligt för ungefär 10 tackor med lamm. I år har jag av någon konstig anledning 21 tackor plus lamm. Vilket ju alltså innebär att betet inte räcker hela säsongen.


Ursprungsplanen var att föra halva gruppen till Ledören och resten till Märigrund direkt på försommaren. Men av diverse orsaker så beslöt vi istället att vi har hela gruppen tillsammans och flyttar ut dem till Märigrund då betet på Ledören tryter och lammen är större.


Hela gruppen på totalt 55 får rymdes inte på en gång utan det blev två resor till Märigrund.


Eftersom jag inte satte in bilder på då vi förde ut dem så kommer både flytten och returen nu på samma gång.

Varsågoda:

                                   

Och så hemfärden:

                   

I år har jag byggt en fålla på fastlandet där fåren kunde vänta i lugn och ro medan jag körde fåren de 13km från stranden till gården.

Det blev tre resor med transporten.

 

Och vad skönt att ha dem alla hemma och under tak.

Det gick lätt att somna på kvällen och lyssna då regnet smattrade på plåttaket.

Stort TACK till alla som hjälpte till! Ingen nämnd ingen glömd.     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards