Alla inlägg den 13 augusti 2020

Av Cindi Groop - 13 augusti 2020 05:00

Idag bjuder jag på lite trevligare bilder.


Jag har försökt reparera vår trädgård lite efter avloppsrördragningen som grävde upp halva tomten.


Hopen med matjord som jag grävde av ridbanan kom ju väl till pass.


En hallonsäng blev till.

 

Fårägarens hallonsäng, med täckull mot ogräs och fårgaller som stöd.

Jag fick också lite överlopps sättlök från trädgårdslandet, så de påtade jag ner medan det fanns rum bredvid hallonen.

Jag köpte flera olika sorter hallon.  5 Ottawa, 5 Maurin Makea, 2 av en stor röd sort som jag inte minns namnet på just nu, jo Glen Dee var det, och två gula hallon samt 2 olika björnbär. 

 

Några små hallon har vi fått plocka direkt i munnen redan i år, men vi hoppas på ordentlig skörd nästa år. En planta klarade inte sig, men de flesta frodas bra.


I år finns det ju också så otroligt mycket fina vilda hallon.

   


Lite fruktträd har jag också planterat.

Ett blått och ett gult plommonträd:

 


och ett familjeäppelträd med 4 ympade sorter på samma träd.

   

Gödslat med koskit och ull runt för att kväva ogräs. Gamla strumpbyxor som stödband.


I en blombukett som jag fick i höstas så fanns det vallmofrökapslar som dekoration. Då jag skulle slänga den vissnade buketten hörde jag hur fröna rasslade i kapslarna, så de hällde jag i ett kaffefilter och sådde på våren. det var spännande att se vad det skulle bli av dem. Jag blev glatt överraskad av de fina blommorna.

 

Nu undrar jag bara om jag måste ta vara på frön i år också och så igen nästa vår, eller frösår de sig själva månne?


Jag köpte också en liten japansk lönn i år.

 

En dröm jag har haft länge. Vi får se om den pryder sin plats och växer stor och fin så småningom.


En gammal favoritblomma som inte blommar varje år kom i alla fall i år. Vet inte vad den heter, men det är en lökväxt.

 


Pionerna blommade även i år vackert, men blomningen är ju så snabbt över tyvärr.

 

Och varje år i blomningen så kommer det förstås ett häftigt åskregn och slår ner pionerna då de blommar som bäst.

Och ja, jag har planterat en Skåne rabatt, med stockrosor och lavendel.

 

De fungerar som solkydd åt hönsburen. Jag hoppas kunna uppdatera då stockrosorna blommar och hoppas att de hinner innan frosten tar dem. Lavendeln har nog blivit lite övertäckt av de kraftigt växande stockrosorna nu. Tyvärr har stockrosorna drabbats av rost. Tydligen ganska vanligt. Jag borde snabbt ta bort alla blad med rost och förstöra bladen, men det är väl nog för långt gånget redan.


Och min klematis samplantering blommar som de ska i år. Alla 4 sorterna samtidigt. Det blev som jag fantiserade.

 

Svårt att få med alla på en bild.


Och så har jag förstorat min ute terass, eller arbetet pågår. Nya skifferplattor är pusslade och uppjämnade med lite stulen natursand från ridbanan, men ännu återstår att gjuta cement i fogarna. Lite för förkylningsgroggy ännu för att orka. Men förhoppningsvis snart.

 


Och jo, vi har äntligen fått gäster i vårt Bee&Bee.

 

Jag trodde länge att det skulle stå tomt hela sommaren, men såg nu till min glädje att vissa hål är igenmurade. Vad glad man kan bli av små saker!


Och så har vi lagt plattor på uteterassen som är under tak.

Före:

 

Under bearbetning:

 

Och slutresultatet får ni vänta på tills jag får det möblerat. Krister fick lägga de här plattorna. Jag fixar skiffern som inte behöver ha så raka kanter   -


Jag får återkomma med trädgårdslandsnytt.


Nu frukost. 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards