Alla inlägg den 18 augusti 2020

Av Cindi Groop - 18 augusti 2020 10:53

Sitter och skriver på telefonen medan vattnet fylls på i vattenvagnen. Jag sätter mycket tid åt att köra vatten. Det går väl åt ungefär 2500 liter vatten per dag åt djuren som inte har tillgång till automatisk vattenkopp under betesperioden. 

Vi har en 1000 liters tank som jag fyller vid Humlegården och kör ut och fyller i kar och så har vi ett vagn på 1800 liter som jag fyller varannan dag. 

Så visst finns det på önskelistan att få tillgång till vatten på betena, men det är inget jag ser i en nära framtid.


Å andra sidan så kan jag ju blogga medan jag väntar på vattnet för jag hinner ju just inget annat. Själva påfyllningen tar ca 15 minuter för den mindre tanken och 30 minuter för vagnet. Men sen ska det ju köras till betet och tömmas också.


Jag kan konstatera att betet börjar vara slut här vid Humlegården nu. Jag borde flytta hem djuren där de kan stödutfodras. Men just nu är det skörd av gräs och balning av halm som står först på prioriteringslistan. Plötsligt har de hittat regn i prognosen tills imorgon. Det kommer lite olägligt. Men kanske vi kan flytta djur istället då. Men balarna ska ju köras hem från åkern också. Finns otroligt mycket kajor på åkrarna nu som tydligen inte har något bättre för sig än att hacka hål på våra balar. Så balarna måste hem bums. Annars måste vi plasta om dem en gång till. 

Egentligen tänkte jag bara sätta in en bild idag, men så blev det en massa text i alla fall. Men här kommer bilden.

 

Bakringarna har sett sina bästa dar. Blir att byta båda bakringarna. 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards