Inlägg publicerade under kategorin Semester

Av Cindi Groop - 24 mars 2013 11:26

Kommer idag att visa många bilder från vår dag runt nästan hela ön Oahu.

Vi fick se så mycket vackert, så det går nästan inte att beskriva i ord.

Första stoppet var vid Amilia Earhardt lookout

Killen med kameran på stativ höll på att mista den då en vindpust blåste iväg med alltihop över kanten. Han fick i sista stund tag i ena stativbenet :)

Hawaiis nationalblomma är Hibiscus, och den fanns överallt i alla tänkbara färger

Nuúanu Pali lookout

Här blåser det alltid mycket

Busschauffören berättade en historia som hade utspelat sig här. Alla uppmanas här att hålla i hatten och i kjolarna för vinden kommer nerifrån och upp, så man kan få en ofrivillig Marilyn Monroe effekt.

En gång var det en gammal gumma med hit och även hon fick uppmaningen, men trots det så blev hon överraskad av vinden och klänningen for högt upp över hennes ansikte eftersom hon höll båda händerna på hatten. Busschauffören frågade då om hon inte hade hört att han sa att hon skulle hålla fast kjolen?

Då svarade gumman att allt under klänningen var 80 år gammalt, men hatten, den var ny!

Överallt på Hawaii finns förvilda tamhöns, så man kan råka på dem var som helst. Dessa var på en parkering.

Hinner inte skriva mer idag nu, men rundturen var bara halvägs här.

Nu måste jag göra potatismos. Vi ses senare hoppas jag.

Av Cindi Groop - 23 mars 2013 06:15

Måndagen den 4 mars for vi till Polynesiska kulturcentret som är ett område där alla polynesiska öar presenteras, som t.ex Tahiti, Nya Zeeland, Samoa, Påskön och så Hawaii förstås.

Våd busschaufför för dagen hjälpte oss att gå emellan byarna i rätt ordning så att vi hann se allt som fanns.

De olika öarna visas av studerande från universitet på Oahu, som ön heter där Honolulu ligger. Studerandena kommer från alla håll i den polynesiska övärlden, så förevisningarna var äkta.

Vädret var mycket varmt denna dag och vi bleka nordbor sökte oss i skuggan så ofta som möjligt.

Vi började att besöka Samoa, där en mycket trevlig man visade hur man öppnar en kokosnöt och hur man gjorde upp eld.

Där visades också hur man hämtar ner kokosnötterna :)

Nu kommer flera bilder från denna dag,

klicka på bilderna om du vill ha dem större.

Efter förevisningarna gick vi på en Luau middag med hawaiianska maträtter bl.a detta lilfärgade bröd som är gjord av sötpotatis

I övrigt fanns det allt man kunde önska sig förutom att det var ganska lite frukter

gruppen var även idag glada och nöjda

Även idag fick vi varsin blomlei.

Kvällen avslutades med en fantastisk kvällsshow, men där fick vi inte fotografera, så det måste vi bara lagra i det egna minnet.

Av Cindi Groop - 22 mars 2013 06:15

Söndagen den 3.3 hämtades vi av en buss vid hotellet som tog oss ut till Pearl Harbor och minnesmärket över Japans attack mot U.S.A 1941 som heter Arizona Memorial.

Området upprätthålls av amerikanska armén och vi uppmanades att ta med oss id-handlingar eftersom säkerheten övervakades noggrannt och man kunde bli ombedd att identifiera sig när som helst.

Stämningen på området var dock fridfull och inga extra säkerhetskontroller utfördes.

Minnesmärket var byggt ovanpå den plats där Arizona sjönk, och delar av vraket stack ännu upp ur vattnet. Vi fördes ut med båt efter att vi sett en film om Pearl Harbor-attacken.

Det fanns även möjlighet att gå ombord på både krigsfartyg och ubåt, men vi nöjde oss med att se dem från utsidan eftersom vår tidtabell var ganska knapp.

Rätt så stora missiler fanns också utställda

Ingenstans nämndes ju förstås på vilket sätt Amerika svarde på attacken. Det nämndes bara att kriget kom att kräva miljoner dödsoffer.  Lite information om Hiroshima och Nagasaki skulle kanske också kunnat finnas. Dödsoffren i pearl Harbor var till största delen militär, medan de japanska offren var civila. Krig är hemskt, både då och nu.

Efter Pearl Harbor fortsatte vi till Punchbowl National Cemetery och Courts of the Missing. Det var en soldatbegravningplats som låg i en vulkankrater.

Efter det for vi på en utflykt över Honolulus historiska område där det enda kungliga palatset på amerikansk mark finns - Lolani Palace, där fanns också en staty över en av kungarna som funnists på de hawaianska öarna- kung Kamehameha.

Honolulu är en mycket större stad än vad vi hade väntat oss på förhand och skyskrapor fanns det hur många som helst av.

Efter rundturen hann vi ännu njuta en stund på stranden. Jag tror att det var denna kväll som det ordnades  en parad genom Waikiki bestående av representanter från hela den polynesiska övärlden med hula dansare och blåsorkestrar. Tyvärr hade vi inte med oss kameran då. Då mörkret lagt sig visades ett fantastiskt fyrverkeri som vi kunde avnjuta från stranden. Då alla restauranger hade lång kö efter paraden så åt vi en ask med blandade frukter på stranden som middag denna kväll.

Avslutar med utsikten från vår hotellbalkong.

Av Cindi Groop - 21 mars 2013 06:15

2.3 steg vi upp tidigt för att åka till flyplatsen i SF med destination Honolulu. Vi kom fram till Honolulu vid middagstid. Incheckningen på United Airlines var ett skämt. Personalen hade stora problem med att få fram våra boarding pass och Krister och jag fick inte platser bredvid varndra i planet. Flygresan var 5 och en halv timme, så man vill ju nog gärna sitta tillsammans. Som tur var kunde vi byta plats ombord på planet, så vi fick sitta tillsammans i alla fall.

Då vi kom fram fick vi varsin Lei runt halsen. En lei är en krans av blommor som delas ut vid ankomster samt t.ex vid födelsedagar. Våra var gjorda av riktiga blommor, vilken lyx.

På kvällen fick vi avnjuta en välkomstmiddag på en riktigt fin restaurang vid stranden. Det var en fem rätters meny och väldigt gott. Det smakade super, efter flera dar med flygplansmat. Vårt glada gäng börjar trivas tillsammans.

Nu börjar det så småningom sjunka in: Herregud, vi e på Hawaii!

Efterrätten var inte så herrans dålig :)

Kvällen avslutades med en promenad på stranden, åhhhh vad vi njöt då. Känslan då vinterkalla fötter får gräva sig ner i stranden.

Stämmningen var hög på stranden och vi insåg att vi kommit till paradiset.

Av Cindi Groop - 19 mars 2013 19:56

Jag tänkte nu göra en liten resedagbok. Dels för att ni ska få vara med och dels för att själv kunna minnas.

Vi startade hemifrån lite efter 15.00 och begav oss mot busstationen där bussen till flygfältet skulle avgå 15.50 Vi visste ju inte på förhand vem som skulle komma med på resan, så lite spännande var det ju att se om vi skulle få trevligt ressällskap eller inte. Det var inte så många som steg på bussen, och det skulle visa sig att vi var endast 11 resenärer + reseguide.

Flyget från Vasa avgick 19.05 och vi kom till Helsingfors vid  åttatiden. Vi tog en buss till hotell Cumulus för en övernattning i Finland innan den stora resan skulle börja på allvar den 28.2

Vi beslöt att äta lite i hotellrestaurangen innan vi gick och lade oss. Vi beställde lite pasta, men något måste ha gått fel i beställningen för vi väntade och väntade men ingen mat kom. Vi hade ju inte bråttom någonstans just då men lite irriterande är det ju då maten aldrig kommer. Vi frågade till sist servitören som bad så mycket om ursäkt och bjöd oss på kaffe! före maten. Då vi druckit kaffet och maten ännu inte kommit så frågade vi en annan servitör som också denna bad så mycket om ursäkt och lovade att vi får maten gratis för att vi väntat så länge. Nåja, efter en dryg timme så kom så småningom maten. Den smakade tyvärr inget vidare heller, den hade väl stått färdig på någon bänk i timme.

Efter en kort natt på hotellet for vi tillbaka till Vanda flygfält för att åka till San Fransisco via London. Vi startade 7.50 och var framme i San Fransisco kl 13.45 samma dag, men då bör man ju beakta att Californien ligger 10 timmar efter finsk tid, så resan tog ungefär 16 timmar. Vi bodde på hotell Tuscan Inn ( www.tuscaninn.com), som ligger två kvarter från Fishermans Wharf.

Vädret i San Fransisco var soligt och ca. 20 grader varmt. Det var skönt att känna värmen efter den långa vintern i Finland.

På vägen från flygfältet till vårt hotell så körde vår buss in i en bil som svängde till höger. Det blev ett litet stopp mitt i stan innan de hade rett ut betalningsförbindelserna. Vi hann gå runt lite i hamnområdet på kvällen och äta en jättegod musselsoppa i hamnen (clam chowder) innan vi stupade i säng.

Nästa dag vaknade vi tidigt och tog en promenad innan bussen hämtade oss för en halvdags rundtur i stan. Tyvärr låg en tjock dimma över stan under förmiddagen, men det var mycket att se i alla fall.

Vår guide Tina berättade om staden medan vi körde igenom de olika stadsdelarna.

Ett besök vid Golden Gate var ju ett måste, och dimman gav en spöklik inramning

Vi fick möjligheten att promenera över bron, som är ca 3km lång

Utsikten från bron visade ett Alcatraz i dimma samt Bay Bridge och en skymt av pirerna

Efter rundturen tog vi en promenad från vårt hotell.

Vi började med att besöka Lombard street, världens krokigaste väg. det var varmt och svettigt innan vi tog oss ända upp.

Elledningarna i staden är rätt fantastiska också :)

De berömda cable cars passerade oss med jämna mellanrum, men vi beslöt oss för att fortsätta vår promenad

Backarna var verkligen branta och vi fick verkligen ett ordentligt gympapass bara genom att promenera.

Vackra vyer åt alla håll

Vi belönade oss med glass i  närgånget sällskap

På kvällen var det vinprovning på hotellet och efter det var vi nöjda att söka oss i säng. Ingen middag behövde vi idag. Tidsskillnaden spökar fortfarande och magen vet inte om att det är kväll. Lika bra det, vi kommer nog ändå att äta för mycket innan resan är slut.

Detta var bara resans första dag. Mycket mera underbara saker kommer vi att få uppleva under denna resa. Men mer om det senare.