Alla inlägg under juni 2014

Av Cindi Groop - 11 juni 2014 14:32

Nu är vi nog på gång igen. Min bättre hälft hämtade en fulladdad kompessor till åkern med vars hjälp vi kunde fylla det punkterade däcket. Jag hade ju inte kunnat räkna ut att man kan göra så med en kompressor utan ström. Ett spikhuvud syns i däcket, men nu tycks luften hålla i alla fall så vi kör så länge det går. Håller tummarna att det inte ska smälla efter däckfirmornas stängning.


En glad överraskning fick vi då en bekant ringde och bjöd ut sig som traktorförare, gratis! Det var ju ett erbjudande vi inte kunde säga nej till.  Så nu har vi en ny chaufför som balar,  jag plastar som vanligt och Krister kör hem de färdiga balarna från åkern.


Jag har just ätit två rågbrödssmörgåsar i traktorn. Aldrig smakar rågbröd så gott som på åkern. Nu väntar nya balar på mig. Måste fortsätta. Hej så länge. 

Av Cindi Groop - 11 juni 2014 09:01

Jaha, sitter på dagens första åker, plastar den andra balen, då Krister börjar vifta frenetiskt att jag ska stanna. Punktering på plastningsmaskinen! Skit. Eftersom dagen är planerad så att vi ska hinna bala så mycket som möjligt innan regnet,  så var det mycket ovälkommet. Ja punktering är väl aldrig bra, men vad gör vi nu? Ute på en åker med en tung bal på maskin å ingen tillgång till kompressor. Krister for iväg för att hämta något och jsg sitter hjälplös kvar på åkern. 

Nåja jag får ju njuta av det vackra vädret och fågelsången en stund och hålla tummarna att det löser sig. 


Av Cindi Groop - 10 juni 2014 07:24

Semineringarna är igång, tjurarna betäcker och grässkörden har påbörjats.


Vi balade det första i söndags och nu ligger 15ha med slaget gräs. Och det utlovas regn! Inte bra.

Gräset skulle gärna få förtorka tills imorgon, men vi måste nog börja på idag om vi ska hinna få allt inplastat innan regnet på onsdag kväll. Nackdelen med det är att balarna fryser ihop till isglassar i vinter om det blir en kall vinter. Det är inget roligt att hantera och högst troligt inte roligt att äta isglass i -20 grader.


Förutom att grässkörden pågår så samanfaller det med besprutningstidpunkten för stråsäden. Så Krister kör traktor både natt och dag. Men det tycker han bara är roligt, väl? Själv sover jag om nätterna nu då kalvningstiden är över. Skönt.


I lördags skulle jag ha fått åka till en ny stor fårgård i Pensala för att hjälpa till att träna deras får med hund. Men förstås hade jag kvigor i högbrunst på morgonen, så det blev att ringa seminören istället. Det är en av nackdelarna med att seminera. Man vet aldrig vilken dag man hamnar att parera seminören. Då man släpper korna med tjuren så sköter ju han allt. Så som vanligt fick jag meddela att jag inte kan komma med. Det är säkert frustrerande att försöka få med mig på något. Jag lovar alltid att komma med, men i sista stund så är det något som gör att jag inte kan åka.


Nu måste jag fortsätta.




Av Cindi Groop - 6 juni 2014 23:02

Eller var det fredag idag är väl den rätta frågan. Klockan passerade just tolv. Låt er inte luras av bloggens klocka, den är svensk.


Idag har jag hunnit med allt jag planerat för dagen, fast å andra sidan hann ju dagen gå över i nästa innan jag kom in, men i alla fall.


Till min stora förskräckelse märkte jag att korna, som jag stängt in för kommande semineringar, sprang ute på betet med Orvar i morse. What????

Jo de hade på något sätt fått upp kättingen som håller fast grinden. Nåja, nu har Krister byggt en rymningssäker kedja så nu ska de nog hållas inne. 4 av dem var ju döttrar till Orvar, så om de råkat visa brunst så hade det kunnat gå dåligt. Jag har under dagens lopp lyckats få in dem tillbaka en i gången tills alldeles nyss då jag kunde stänga grinden bakom den sista rymlingen. Pust.


Det var ju inte det jag skulle göra idag utan idag var det ju dags att flytta ut tackorna på skärgårdsbete. Eftersom alla 26 inte skulle å plats i transporten, beslöt jag att årets tre ungtackor med lamm får stanna kvar hemma, så kan jag stödutfodra dem med säd. De är lite åt magrare hållet tycker jag. Jag klippte den sista tackan som skulle iväg, åt lunch och så börjad jag sortera får. Jag backade upp hästsläpet på gräsattan och byggde en fålla bakom med hjälp av flyttbara grindar. Yezz och Wilma fick jobba en stund innan alla var där de skulle vara, och jag kanske höjde rösten en aning innan allt var som jag ville ha det. Då alla var infångde släppte vi ut de tre ungtackorna och deras lamm. Det tog en stund innan jag fick tag på rätt lamm till rätt tacka, men det gick till slut.


Wilma och jag for så iväg till stranden där mina föräldrar och Lucas väntade med båten färdig. Vi satte grimmor på djuren och körde en tacka + 2 lamm per gång i båten över det ca 200m breda sundet. Vi råkade tydligen få med fel lamm med första tackan, för då vi skulle åka tillbaka efter nästa gäng så slängde hon sig i vattnet och började bräkande simma efter båten. Vi fick svänga om och släpa upp henne på torra land igen, knastacka.

Så småningom fick vi med rätt lamm till henne så hon lugnade ner sig. En kaffekopp innan vi fixade till det sista med stängslet.


Hem igen, snabb mat. Ett samtal om att en av hästarna har fastnat i något i hagen. Jag slänger mig i bilen och åker ner och kan konstatera att Mette-Marit har rivit fårens regnskydd på betet, hon kliar sig våldsamt, och tydligen krafsat fram fårgallret som var där så att järntråden hade fastnat mellan hoven och skon. Tack och lov står hon blickstilla och lyfter lydigt foten så att jag kan bända ut tråden igen. Pust igen, inget skadat.


Hem igen och äta den snabba maten, potatissallad och sill. Ut och mata djuren, städa ur får- och grisskit ur transporten för Linn ska på kurs med hästen imorgon. Klippa den sista tackan.Tog in en rymlingsko till. Flyttade de nyklippta :) tackorna och lammen med hundarna till grannens hage. Tog in den sista rymlingskon. Klockan slår tolv och jag slutar dagen med ett blogginlägg.


Åh,jag får ju inte glömma: jag blev biten av en gris idag. Jag skulle visa hur vattenarrangemanget fungerar genom att tycka med fingret på vatten nippeln. Tror ni inte ni gris hugger in på mitt finger då? Hur exotiskt är nu inte det? Jag menar, när blev du biten av en gris sist?

Och så har jag plockat tre ägg idag av mina kära hönor. Vardagsglädje.


Nu ska jag krypa ner under täcket. Oj, kanske jag borde duscha, vad tror ni?

Senast halv åtta imorgon måste jag vara ute och kontrollera brunstande kor för seminören ska beställas före åtta.


Tror att jag kommer att sova gott inatt.


Sov gott du också   

Av Cindi Groop - 5 juni 2014 23:22

Idag var dgaen då jag skulle klippa de sista tackorna. Men som vanligt kom det några  omständigheter i vägen. Jag måste stängsla av kvigornas bete på mitten för de traskar/springer ännu runt och runt. Fast tungan hänger utanför av utmattning så förstår de inte att stå stilla.

Årets lärdom:  Släpp kvigor först på litet område tills de lärt sig vad det innebär att vara på bete.


En tacka klippt idag och en lite putsad som jag hade klippt dåligt förr. Två kvar. Imorgon planerar vi att föra ut tackorna och lammen på bete i skärgården. Så då ska de vara klippta. Så nu borde jag gå och lägga mig så att jag orkar stiga upp och börja på någon gång imorgon. Tydligen något kol i saxen ??? som är slut och måste bytas. Räcker 50€ till? Den går en stund om man slår den hårt i sidan med en stor skruvmejsel. Men mina nerver håller inte för sån skit. Jag tar gamla hederliga hushållssaxen. Långsamt, men fungerar i alla väder.


10 glada grisar har flyttat hit denna vecka. Finns att beställa griskött till hösten. Kilopris ca 6€. Dyrare än industrigris, men ack, så mycket bättre. Både för grisen och för gommen.


Slåtterkrossen är kopplad till traktorn, så imorgon slås årets första gräs. Lite tidigare än vanligt.


Nu är det tomt i hjärnan. Dags att inta sängläge.


Idag har vi delat upp skärifarandet. Krister sover på skären och jag är hemma och håller koll på att allt fungerar. Blir väl min tur så småningom hoppas jag. Lite synd att inte kunna ta ledigt tillsammans, men men, så tycks det vara.


   

Bifogar bilder från då vi var och gödslade åkrarna i slutet av april. Då hade vi sällskap av 5 fjolårs älgkalvar som sprang med oss på åkern. Tyvärr blir det inte så tydliga bilder med telefonkameran, men om du tittar riktigt noga så kanske du kan se två av dem. 

Av Cindi Groop - 3 juni 2014 17:52

Ja nåt ska väl en rubrik heta.


Var via kvigorna på morgonen, fortfarande mycket spring fram och tillbaka, men alla vid liv. Gårdagens stressade ko låg fortfarande för sig själv, men nu stod hennes tvillingsyster med som sällskap. Hon steg nog upp då jag kom närmare, men såg på mig som vore jag ett spöke. Så jag drog mig försiktigt tillbaka och hoppas att allt lugnar sig under dagen.


Min fårklippningssax som jag haft på service till en kostnad av 90 €, höll 1 tacka. Så nu har jag fortsatt att klippa för hand. 4 klippta, "bara" 5 kvar. En dorperbagge som själv tappar ullen verkar som ett betydligt billigare alternativ nu. Den här fårklippningsrumban går mig verkligen på nerverna. Jag har ju förstås för lite får för att kunna anlita kringresande proffesionella fårklippare, men så här kan jag ju inte hålla på år ut och år in. jag vill ju kunna ha kvar min fårflock, men det här är ju bara löjligt. Hur många arbetsdagar får gå åt till att klippa 9 tackor?


I söndags blev jag annars inkallad till ett kodrivartalko. En highlandkviga på rymmen i grannnbyn skulle försöka fångas med hjälp av 30 frivilliga i drev och jag och mina tre hundar. Jag lovade inget resultat med en ensam ko som aldrig sett vallhund förr och tät skog som gjorde att hon lätt kunde gömma sig. Dessutom är min bästa hund inte längre så bra på att springa, min andra hund är döv och måste hållas i lina för att alls kunna följa kommandon och min tredje hund är bara valp och utan erfarenhet, men dock med stor arbetsvilja.


Några gånger fick drevet fram kvigan till åkerkanten där det var meningen att hundarna skulle ta över och driva in henne i en fålla, men kvigan ville inte ur skogen och ut på den öppna åkern utan svängde och tog sig igenom drevlinjen flera gånger. Alla hundarna kämpade så gott de kunde, men de var nog chanslösa mot detta. Motion fick dock både hundarna och jag. Så om du ser något lurvigt i skogen, så är det kanske bara en ko.


Nu ska jag slarva ihopa lite mat, ta in tvätten och förhoppningsvis klippa en tacka till innan kvällen är slut.

 



Av Cindi Groop - 2 juni 2014 22:49

Jaha, hemma igen.


Jag hade precis stängt ögonen och börjat njuta av att få krypa ner i sängen efter en lång dag.

Då ringer telefonen. Barnen hade varit på promenad med hundarna och då märkt att en av kvigorna som vi lagt på bete idag ligger i fel hage, jo innanför stängslet men på den del vi förnyar i år och alltså inte ska betas före tidigast i höst.


På med byxorna igen då och hemfärd.


Vi hittar kvigan och med gamla trogna Wilmas hjälp (ivrigt påhejad av en överentusiastisk valp) får vi ganska snabbt kvigan tillbaka i rätt hage och med sin flock. Tyvärr är hon genomsvettig och riktigt uppstressad. Alla kvigorna springer ännu runt hela hagen och vet inte riktigt vad de ska göra av all denna frihet. Jag stod en stund och tittade på dem innan jag for hem igen och rymlingen var så utmattad att hon gick och la sig ensam fast flocken skyndade vidare.

Har hon hittat vattentanken? Nu oroar jag mig över om hon kan få något värre fel.


Nu ska jag försöka gå till sängs igen. Inget jag kan göra mera ikväll. Hoppas allt är lungt imorgon.


Gonatt för tredje gången denna kväll.


Ja, eftersom jag inte bloggat på flera veckor så har jag ju förstås inte berättat om förra helgen då vi också tänkte ta en ledig kväll vid sundet efter att vårsådden var avklarad.

Vi kom ner och satte igång bastun, tog en skogspromenad och kom precis tillbaka till stugan då barnen ringde och berättade att vi är utan belysningsström och vatten hemma, men dator och tv fungerar. Jaha, en snabb dusch och hem igen. Troligen något fasfel och därför slog vatten pumpen av. Innan vi var hemma hade belysningen kommit på tillbaka men inte vattnet. Krister fick skruva en stund innan det började fungera igen. Tänk om djuren skulle ha varit utan vatten tills vi kommit hem nästa dag. Huadå.


Så egentligen är det ganska onödigt att vi försöker lämna gården. Det händer alltid något.

Fast nästa vecka börjar grässkörden så då hinner vi inte till skären i vilket fall som helst. Kanske lika så bra....


Nej nu somnar jag. Gonatt.

Av Cindi Groop - 2 juni 2014 21:32

Ja herregud jag glömde ju.  Vi fick ju vårens sista kalv idag också. Vi måste hjälpa till med att dra ut den men båda mår bra. 


Det är jättefint i sundet ikväll annars. Gonatt igen.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards