Direktlänk till inlägg 16 augusti 2014

Kvignytt

Av Cindi Groop - 16 augusti 2014 11:15

Bloggar lite medan jag förväller bönorna jag fick igår av mamma.


3 av 4 sjuka kvigar är nu inne.


Jag gick ensam ner till hagen, strödde ut säd i fångstfållan, smög mig sakta ut tillbaka och gick försiktigt bakom kvigorna. Medan jag pratade lugnande med dem tog jag sakta ett steg i taget mot dem för att pressa dem mot fållan.

De stirrade misstänksamt på mig, men började backa åt rätt håll.

Planen var att åtminstone få dem att gå in och äta, så kunde jag vänja dem sakta litet åt gången.

Den ena svängde plötsligt åt rätt håll och gick in i fållan.

 

Ok, bara lugn. Ska jag bryta här och försöka igen en ny dag?

Nej, jag tar sakta ett steg till mot den mörka kvigan. Gå in nu ditt dumma kräk.

   

Här står hon och överväger: ska jag springa iväg eller följa den andra in i fållan?

Jag närmar mig sakta med blicken vänd mot de andra kvigorna, som står på andra sidan stängslet och intresserat tittar på, för att inte sätta för stor press på kvigan.

 

I den gruppen finns nu den sista kvigan som rymde iväg vid vårt förra misslyckade försök.


Jag närmar mig sakta grindarna. Nu gäller det att vara snabb, men inte skrämmas.

 

Oj, vad avståndet mellan grindarna kan kännas långt då man behöver få dem stängda.


Yeiiiiiiii

 

Veterinär tillkallades och nu får de antibiotika mot inflammationer i benen samt effektivare smärtstillande. De blev genast mycket lugnare och mera lätthanterliga då de kom in. Tänka sig att de kan lida av frihetsstress. Allt ska man då vara med om.

Nu gäller det bara att få in den sista sjuklingen så också hon kan börja behandlas.


Nu är bönorna färdiga.

Vi hörs.

 
 
Ingen bild

Teb

18 augusti 2014 15:16

Har du börjat agera vallhund själv??!!! ;))

Cindi Groop

19 augusti 2014 09:36

Ja ibland så måste man lämna de snabba vallarna hemma och försöka med en kvinnas list. Men helst låter jag nog vovvarna springa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards