Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Lammrally

Av Cindi Groop - 26 augusti 2014 09:23

Blev jagad av en björn inatt! Jag blev så rädd så jag vaknade och tänkte inte kunna somna om. Björnungarna hade gått in i vår farstu. De var så söta så, men samtidigt som vi fotograferade dem så var vi livrädda för när mamman skulle hitta dem.

Istället såg hon mig då jag matade korna och jag hann precis få fast uthusdörren innan hon anföll mig. *skakar av mig obehagskänslan*


Nåjo, i verkliga livet hämtade vi hem lammen från Ledören igår. Vädret var perfekt, solen sken och vattnet var helt lungt. Vi stängde in alla fåren i en fålla och så körde vi över 2-3 lamm åt gången och satte dem i häststransporten. Det skulle ha blivit jättefina bilder, men med händerna fulla med lamm så vågade jag inte ta fram telefonen.

För att tackorna skulle hållas lugna så fick de stå kvar i fållan medan jag körde iväg hem. De fick stå där en stund och fick lite säd att mumsa på innan de släpptes ut igen.


Lammen måste bort nu för baggarna kan bli könsmogna redan vid 3 månaders ålder. Samtidigt tog jag också bort tacklammen så att tackorna får sina av. Tacklammen får gå tillbaka till sina mammor då mjölkproduktionen upphört.


Väl hemma släpper jag lammen på nytt bete tillsammans med rymlingarna från i lördags. Där finns mycket nytt bete och så får de ta skydd från regnet i lastbilen.

Jag passar på att driva hela gruppen litet med Yezz för att få bort dem från grinden.

Då ringer telefonen! En granne på skären meddelar att hela får flocken simmar över Ledörsundet! Va!!!!!!

Får kan ju inte simma och sundet är minst 200m brett. Jag slänger hunden i bilen och ringer till mamma som fortfarande är på skären. Hastighetsbegränsningen glömde jag definitivt bort.

Efter en stund ringer mamma tillbaka och berättar att de klarat sig över sundet och nu är på väg i full galopp hemåt. Det är 13km hem.

En knapp kilometer från stranden möter jag dem. Mamma och pappa i bil bakom. Jag kör åt sidan och fäller ner lastbryggan på transporten. Pappa går före med en tom plastlåda som de tror det finns havre i. Hela flocken tågar snällt in i transporten och jag smäller fast dörren. Puh.....

Lite väl mycket dramatik. Jag kör hem tackorna och de får gå i en egen hage. Där är de relativt nöjda fast lammen är borta.

 

Nytvättade och fina.

Går det månne att få dem att hållas på holmen nu mera då de lärt sig att simma?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards