Alla inlägg den 25 oktober 2015

Av Cindi Groop - 25 oktober 2015 21:05

Jag skrev ju tidigare om att jag borde träna delning med min hund 10 minuter om dagen i en vecka så skulle delningen sitta. Nå kan ni gissa hur många minuter jag tränat?

Svar noll minuter totalt.


Men så igår så måste jag flytta undan bagglammen från åkern de gick på eftersom dräneringsrören skulle spolas rena just där.

Baggarna har ju gått i hage bredvid tacklammen avskilda med två eltrådar mot ett dike och så två eltrådar på andra sidan diket. Där har de gått nu i ett par veckor och hållts bra på varsin sida. Då jag nu flyttade dem så var det bara eltrådar på ena sidan av diket och ingenting på andra. Men jag tänkte att kanske de hålls i alla fall, de kan ju inte räkna.

Igår hölls de bra, men idag då Linn for ner för att hämta några balar åt hästarna såg hon att vi bara hade en fårflock, med baggar och tacklamm i samma flock!


Ack och ve. Jag slängde Liam till fadern, drog på mig galonkläder, tog med hunden och slängde mig på cykeln.


Nu pojkar måste delningen sitta! Tacklamm i en hage och bagglamm i andra. 

Först skickade jag henne på ett lååååååååångt vänsterhämt. Trodde hon skulle springa via grannbyn innan hon vek in bakom flocken. Men så småningom kom de glatt springande mot mig. Lite för hög fart, men det var inte hundens fel för hon höll bra avstånd. Jag hade fårgrindar tvärs över ingången till åkern och så tryckte jag med hundens hjälp upp hela flocken längs grindarna. Så stod jag bara och sorterade ut tacklammen då de kom passligt vid en öppning. Nå riktigt som på Strömsö gick det ju inte direkt utan 3 baggar slank också ut genom grinden.

Så då alla tackor plus tre extra baggar var ute tog jag dem till den angränsande åkern och började dela. Först fick jag två av baggarna som jag sedan sprang snabbt framför och så tog vi dem tillbaka till de andra baggarna.

Sen var det bara en bagge till som skulle bort. Knepigt. Det är alltid svårast att bara ta undan ett lamm eftersom de gärna vill tillbaka till flockens trygghet. Men vi fick baggen separerad från de andra och då bara jag och hunden gick bakom baggen blev den så osäker att den sprang under stängslet, ner i diket, under nästa stängsel och ihop med de andra baggarna. YEIIIIIIII!!!!!!!! Duktig, duktig hund. 


Sen slängde jag mig på cykeln igen och så tog vi hem flocken med tacklamm till gården där de fick gå tillsammans med sina mödrar igen.

Totalt tog det inte längre än kanske 30 minuter. Vilken fantastisk hund jag har. Är så otroligt stolt över henne och så glad att jag fick just lilla Yezz.


Det negativa med detta äventyr är ju dock att baggarna har tillbringat dagen med tackorna. Får se nu då om de hann ställa till med något elände.......


Bilden från FM ijol. Ganska glada då också. 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards