Alla inlägg den 19 oktober 2016

Av Cindi Groop - 19 oktober 2016 16:11

Så var det den tiden på året då det börjar bli dags att avgöra hur många som ska gå till slakt i år.


Detta år har vi fler lamm än vad vi kan förmedla själva, så en del kommer att gå via slakteriet.

Ja bagglammen är ju klara. De är all möjliga korsningar så 16 baggar till slakt är klart. Av dem slaktas cirka 10 här hemma. 

Men sen var det tackorna.

Vi har 20 äldre tackor och, jag tror det var, 15 tacklamm. 


Jag har fantiserat att jag sparar alla tacklamm och kanske 15 äldre tackor också. Så får de varsin dorperbagge i slutet av november.


Problemet här är ju att jag inte har något fårhus. Jag har bollat olika lösningar fram och till baka, men någon riktigt bra slutsats har jag inte kommit fram till.

Alltså 30 tackor är ju inga problem bara man har ett vettigt boende åt dem.

Men det har vi som sagt inte.

Dessutom räcker inte betet på vår ö åt 30 tackor med lamm.

Alltså behöver vi stängsla in nya områden till nästa betessäsong.

Allt det här är ju roligt och bra, bara man hade de där prima fårbetet plus en luftig hall.

Vilket vi inte har. Hur gärna jag än vill.

Jag har försökt undvika det slutliga beslutet i väntan på en mirakulös lösning.

Någon som ringer och frågar om vi vill köpa en hall och lite betesmark.

Ingen har ringt.

Ingen lösning har jag.


Alltså borde jag ta ner tackantalet till 20 som senaste vinter. 10 ungtackor och 10 gamla.

Hmmmm.....


Låter vettigast.


Men vem hamnar på dödens lista då?


Vill ju ha alla mina fina tackor!


Vem tusan var det som kom på den dumma idén att köpa två avelsbaggar då?


Ja jag minns inte. Korkat var det i vilket fall som helst.


Jaja, fram med listan. Spara - Slakta


Eller har du en ledig hall åt mig?

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards