Alla inlägg den 1 mars 2018

Av Cindi Groop - 1 mars 2018 14:19

Ni som följt min blogg en tid vet ju att teknik inte är min starka sida.

Nåja, i alla fall så skaffar jag mig tekniska prylar som sedan inte fungerar, vanligen pga att jag gjort något fel.


Ja, man borde ju inte berätta hur dum man är, men man får ju bjuda på sig själv lite också tycker jag.


Jag traskar ner i mörkret i snön som jag berättade, med min viltkamera, sätter i ett minneskort som jag hittat i skåpet bredvid datorn.

Försäljaren av kameran glömde sälja minneskort åt mig, men det löste ju sig då jag kom på att jag hade ett överlopps minneskort i min digikamera, som gått sönder.

Nå, jag väntade med spänning att titta på alla bilderna då vi kom hem från Vuokatti. Jag hämtar kameran och flyttar över minneskortet i datorn för att föra över bilderna - ingenting händer!? Öhhhh....???

Jag tar ut minneskortet, tittar på det, men vad är det här? Adapter!?

Ahhhh, jag har inte satt i ett minneskort utan en adapter som ser ut som ett minneskort som man kan sätta ett mindre chip i.

Jaha, jaha. Gör om gör rätt.

Jag söker upp det riktiga minneskortet och stoppar i kameran. Nå då jag tittar igen så har jag 3 bilder. Två av mig själv och ett av den tomma terrängen. Inte en stjärt av något rovdjur - besviken!


Nå jag flyttar kameran till ett nytt ställe och hoppas på bättre tur.


Tadaa!

 

Den fungerar!

Ingen varg tackochlov, men vår egen räv som bor i backen. Räfbacken!

Av Cindi Groop - 1 mars 2018 07:35

Åhhh, är de vår nu?


Nja, temperaturen visar minus 22. Ganska krispigt. 

De första kalvningarna väntas till 8.3 Hoppas den värst kylan är över tills dess. Jag har tagit in två kossor redan i kalvningsbox pga att det är så här kallt. Då är det lättare att övervaka då de börjar på med kalvningarna.


Idag är första arbetsdagen efter 9 dagar med avbytare. Jag får återkomma med semesterbilder då jag hunnit ladda upp bilder. 


Annars så måste jag lovprisa facebook lite. Jag är med i en loppisgrupp i Närpes på fb. I förra veckan satte jag in en annons om att jag ville köpa en utdragbar barnsäng. Nästan genast fick jag erbjudande på en 1,5 år gammal säng som deras barn inte hade velat sova i. Alltså så gott som oanvänd - 50€. Vi for dit och kunde konstatera att den var helt perfekt. Lastade den i hästtransporten och monterade upp den bredvid vår säng. Så inatt har Liam sovit hela natten i egen säng! Plötsligt har vi fått tillbaka hela bredden på vår säng. Hittills har vi legat på varsin liten remsa på var sida om sängen och Liam har lekt väderkvarn i mitten.

Kanke vi kommer att få sova ordentliga nätter hädanefter!


Lammen som föddes i januari växer annars väldigt bra. Det är ett rent nöje att titta på dem. Vilken tur i oturen att de föddes då de gjorde och inte nu då det är så herrans kallt. Nu äter alla bra och har fått en tjock ull som skyddar dem från kylan, så nu klara de sig hur bra som helst. 


Jaha, dags att börja göra något nu alltså efter semestern. Känns lite trögt, men det ska väl nog gå på något sätt.


Yllesockorna på gott folk, och kom ihåg att mata småfåglarna!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards